Kraftfullt nej till återinförd fastighetsskatt

Under torsdagen hölls ett välbesökt protestmöte mot fastighetsskatten på Mynttorget i Stockholm. Gästtalare var Robert Gidehag, vd för Skattebetalarnas Förening, och Dan Ericsson (KD), statssekreterare i finansdepartementet.

– Det är inte bara fastighetsskatten som skapar problem, utan fastighetsskatten i kombination med förmögenhetsskatten, eftersom de båda skatterna tillsammans ger mycket kraftiga effekter på hushållens ekonomi, sade Robert Gidehag.

Gidehag sade i sitt anförande att det är tämligen meningslöst att de rödgröna ger löften om fastighetsskatten så länge de inte preciserar vad som gäller för den ”skatt på förmögna” som man tänker införa.

– Beskedet om att det inte blir något besked utan att frågan ska utredas först efter valet är ett hån mot alla husägare i Sverige, enligt Gidehag.

Han förklarade också att själva huset betyder ganska lite för taxeringsvärdet, utan att det är marken som står för det mesta. Det innebär att ”lyxvillorna” i själva verket är helt vanliga hus och radhus i tillväxtregioner.

– Där bor helt vanliga familjer med alldeles vanliga ekonomiska funderingar om hur det ska gå att köpa nya vinteroveraller till barnen, att reparera bilen och betala räntor, sade Robert Gidehag.

Också Dan Ericsson uttryckte sina farhågor inför en rödgrön valseger:

– Vi gick till förra valet på att göra om den gamla fastighetsskatten och vi levererade. Vi avskaffade förmögenhetsskatten tidigare än vi räknat med. Nu riskerar vi att få tillbaka både fastighets- och förmögenhetsskatt om de rödgröna skulle vinna valet, sade han.

En färsk rapport som Skattebetalarnas Förening publicerar idag, visar att det genomsnittliga huset i Stockholms län skulle ha fått en genomsnittlig fastighetsskatt på nästan 30 000 kronor om året, om den gamla fastighetsskatten fanns kvar. I dag är avgiften istället som mest 6 387 kronor, plus ränta på eventuella uppskovsbelopp. Den skillnaden kan betyga mycket för en vanlig familj.

Läs rapporten Fastighetsskatten i Stockholm

Läs Robert Gidehags anförande på Mynttorget, 2 september

För mer information kontakta informationschef Torsten Svenonius, 070- 29 28 204

___________________________________________________________________________