Nu faller "domen" för dem som måste flytta

I dagarna får 10 000-tals svenskar "domen" från skattemyndigheten som visar om de kan bo kvar i sina hus eller måste flytta. De värst drabbade - med strandläge eller nära havet - kan med sina nya taxeringsvärden och den förmögenhetsskatt som ofta följer därav få skattehöjningar med t.ex. /74.000 kronor eller mer i Kungsbacka /64.000 kronor eller mer i Göteborg /33.000 kronor eller mer på Lidingö /33.000 kronor eller mer i Nynäshamn /27.000 kronor eller mer i Båstad /22.000 kronor eller mer i Sotenäs /18.000 kronor eller mer på Värmdö /13.000 kronor eller mer i Kävlinge /12.000 kronor eller mer i Helsingborg För att inte människor ska tvingas lämna sina bostäder redan i höst måste förmögenhetsskatten och arvsskatten - för många de värsta boskatterna - avskaffas omedelbart. Förmögenhetsskatten driver inte bara folk från hus och hem utan även duktiga människor, pengar och företag ut ur landet och är på det sättet en av de mest skadliga skatter vi har i Sverige. Våra medlemmar tror också att arvsskatten mellan makar kommer att avskaffas vid halvårsskiftet. Det gör den inte. Bosse Ringholm har trots att det finns en sådan överenskommelse över partigränserna vägrat att lägga ett sådant förslag till riksdagen. Det innebär att arvsskatten mellan makar inte slopas vid halvårsskiftet. Hoppet står nu till det intresse statsministern visade när han i förra veckan i riksdagen kommenterade ett förslag från industrimannen Carl Bennet om hur det skulle kunna gå till. Nu gäller det bara för Göran Persson att förstå att det är bråttom för att inte mängder med skattebetalare i storstads- och skärgårdsområden ska tvingas lämna sina bostäder. Skattebetalarnas grundinställning är också att den nuvarande orättvisa svenska fastighetsskatten inte hör hemma i ett fungerande skattesystem och att den därför bör avskaffas. Det är lätt för Bosse Ringholm att gömma sig bakom att det kostar mycket pengar, särskilt när statsfinanserna försvagas som de nu gör. Det får inte hindra honom från att ta i problemet. Det går inte att vänta på vad som ska hända med fastighetsskatten på sikt. Effekterna av de nya taxeringsvärdena är så allvarliga att Bosse Ringholm måste se sanningen i vitögat och inse att flyttlassen börjar rulla om han inte vidtar omedelbara åtgärder även mot fastighetsskatten. Det finns en hel katalog med sådana tänkbara åtgärder som kan rädda de värst drabbade ur akutsituationen: 1. Ta bort begränsningarna i den s k begränsningsregeln. Den är visserligen en nödlösning och ett missfoster som understryker problemen med fastighetsskatten. Men den finns där och är enklare att använda om den omfattar alla villa- och fritidshusägare, d v s utan begränsningar i inkomst eller taxeringsvärden. Slopas inte förmögenhetsskatten omedelbart är det nödvändigt att denna fördömda skatt inkluderas i begränsningsregeln. 2. Kapa topparna på fastighetsskattens effekter i de värst drabbade områdena. Det går att göra genom att sätta ett tak för hur hög fastighetsskatten kan bli. I praktiken innebär det att man begränsar lägesfaktorns inverkan på taxeringsvärdet. Med dessa akutåtgärder tvingas inga människor flytta på grund av fastighetsskatten. Nu är det politikernas och i första hand regeringens sak att välja i katalogen. Akutåtgärderna öppnar också för politikerna att ta itu med de nödvändiga lösningar som behövs mot fastighetsskattens orättvisor. Helgen 16-17 augusti gör Skattebetalarna en skärgårdsturné för att tillsammans med experter och riksdagsmän möta de som drabbas värst av höjningarna från Furusund i norr till Nynäshamn i söder. Gunnar Eliasson VD, Skattebetalarnas förening Artiklar med denna innebörd har distribuerats till: Nynäshamnsposten Helsingborgs Dagblad Nordvästra Skånes Tidningar Göteborgs Posten Hallandsposten Bohuslänningen Lysekilsposten Trollhättans Tidning Bohusläns Tidning Uddevalla Tidning Barometern Gotlands Tidningar Gotlands Allehanda Lidingö Tidning Mitt i Värmdö Nacka/Värmdö Posten Metro Skärgårdsnytt