Ny rapport från Skattebetalarnas Förening: Väst blickar mot platta skatter i öst

Igår presenterades rapporten "Väst blickar mot platta skatter i öst" vid ett välbesökt seminarium hos Skattebetalarnas Förening.

Rapporten, som är författad av Nima Sanandaji, handlar om hur snabbt de nya ekonomierna i Östeuropa utvecklats sedan kommunismens fall och vad vi kan lära av dem.

I Sverige har debatten mest handlat om krisen i Lettland, men vad som inte lika tydligt framkommit är att länder som Tjeckien och Polen har klarat krisen mycket bra tack vare väl fungerande marknadsekonomier. Låga och platta skattesatser har hållit den privata konsumtionen uppe i flera av de östeuropeiska ekonomierna.

Rapporten tar också upp den skattekonkurrens som Sverige på sikt kan möta i takt med att länderna växer sig allt starkare. Hur kan till exempel Sverige, med en högsta marginalskatt på 56 procent långsiktigt tävla med Tjeckien som har en platt skatt på 15 procent?

Under seminariet medverkade förutom rapportförfattaren Nima Sanandaji, Dr Tadeusz Iwanowski, vd för Polsk-Svenska handelskammaren, Företagarnas chefekonom Lars Jagrén samt Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster.

Rapporten kan hämtas som dokument på Newsdesk.

För mer information kontakta: Antina-Maria Hessel, presschef, 0733 - 144268

____________________________________________________________________________

Skattebetalarnas Förening är en ideell och partipolitiskt obunden organisation med hundratusen medlemmar, som verkar för god hushållning med skattemedel, låga och synliga skatter samt ökad rättssäkerhet för skattskyldiga. Mer information hittas på www.skattebetalarna.se.