Skattebetalarnas Inspirationsdagar 2009-2010

2009-08-21

Skattebetalarnas Inspirationsdagar 2009-2010

Nu startar Skattebetalarnas Förening en seminarieserie genom hela riket med syfte att lyfta fram goda exempel på hur effektiviteten inom den kommunala verksamheten kan förbättras.

De närmaste åren kommer att bli tuffa för kommuner och landsting i Sverige. I ett sådant läge är det viktigt att inte bara se problem utan också möjligheter. Fokusera inte bara på det akuta utan också på långsiktiga strategiska åtgärder.

Skattebetalarnas Förening kommer därför med start i augusti 2009 länsvis genomföra konferenser för utbyte av idéer och förslag som kan ligga till grund för effektivisering av de lokala skattefinansierade verksamheterna.

Runtom i Sverige finns många drivande människor inom olika kommunala verksamheter. Trots hård arbetsbelastning förmår de hitta lösningar som ger bättre kvalitet till lägre kostnad. De goda exemplen visar att det finns en enorm potential för effektiviseringar och besparingar. Genom att lyfta fram dem vill vi inspirera andra att ta efter.

Det kan handla om stora eller små verksamheter, utförda i egen regi eller av privata utförare. Det viktiga är att det finns inspirerande erfarenheter att förmedla. Genom att våga tänka i nya banor och prova andra koncept går det att uppnå såväl en god välfärd, som en gynnsam ekonomisk utveckling. Vilket i förlängningen leder till att ett lägre skatteuttag än annars skulle vara möjligt.

Torsten Svenonius, informationschef, 070-292 82 04 eller

Örebro 21 januari

Visby 28 januari

___________________________________________________________________________