Skattehöjning med 1,6 miljarder redan från årsskiftet när reglerna ändras!

- En slopad arvsskatt mellan makar innebär 267 miljoner i minskade skatteinkomster enligt regeringens utredning. Miljöpartiet föreslår nu en överfinansiering med 500 procent, säger skattebetalarnas utredningschef Danne Nordling. Dessutom är reformen redan finansierad genom ett förslag om höjda stämpelskatter. I de pågående budgetförhandlingarna mellan regeringen, vänstern och miljöpartiet föreslås nya skattehöjningar. Flera inkomsttagare skall i fortsättningen betala statlig inkomstskatt. Enligt nuvarande regler skall den sk brytpunkten, som bestämmer var statsskatt börjar utgå, inför nästa år räknas upp med 3,65 procent från 301.000 till 311.000. Enligt miljöpartiets förslag skall uppräkningen göras mindre, vilket innebär att fler hamnar i det skikt där statskatt betalas. Om alla skall betala ytterligare 1.500 kr/år, som miljöpartiet utgår från, ökar statens intäkter med 1,6 mdr. Det innebär att skatten höjs vida mer än vad staten förlorar på att slopa arvsskatten mellan makar. Miljöpartiets förslag innebär att 80.000 personer utöver de som idag betalar statsskatt, hamnar över brytpunkten nästa år. - Vill man urholka förutsägbarheten på det här sättet måste man åtminstone förklara vilka motiv man har för att ytterligare höja skattetrycket, understryker Danne Nordling. Margareta Samuelsson Skattebetalarnas förening 114 95 Stockholm Tel 08-613 17 22 Fax 08-613 17 27 http://www.skattebetalarna.se