Snabbt besked om uppskovsrätten önskvärt

Skattebetalarnas Förening Snabbt besked om uppskovsrätten önskvärt Den 1 februari 2007 träder en ny lag i kraft som utvidgar möjligheten till uppskov med kapitalvinsten vid försäljning av privatbostad så att uppskov kan fås när en ny bostad förvärvas inom EES-området istället för som tidigare bara inom Sverige. Detta eftersom den tidigare nationella begränsningen bedömts strida mot EUs regler. Lagen är dock skriven så att uppskovsrätten kopplas till upplåtelseformen. Vilket innebär att den som säljer en bostadsrätt i Sverige och köper en ägarlägenhet i exempelvis Frankrike inte får uppskov utan tvingas betala skatten i samband med flytten. Redan innan lagen trätt i kraft har därför en privatperson vänt sig till kommissionen för att få prövat om även den nya lagen står i strid med gemenskapsrätten. Om så bedöms vara fallet tvingas Sverige till ytterligare en lagändring. – Det är önskvärt med ett snabbt besked, säger Robert Gidehag, vd för Skattebetalarnas Förening. Osäkerhet kring vad som gäller försvårar för den som planerar att flytta till ett annat land i Europa. Det klagomål som skickats till EU-kommissionen kan hämtas via https://www.skattebetalarna.se/rapporter Bild av Robert Gidehag kan hämtas från http://www.skattebetalarna.se/robertgidehag För mer information kontakta: Torsten Svenonius, informationschef 070-29 28 204 Skattebetalarnas Förening är en ideell organisation, med över hundratusen medlemmar, som verkar för bättre valuta för skattepengarna och sänkt skattetryck. Mer information om Skattebetalarnas Förening hittas enklast på vår hemsida www.skattebetalarna.se.