Svenskarna vill sänka skatterna

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2004 12:03 CEST

Radikalt sänkta inkomstskatter skulle det bli om svenska folket fick bestämma. Detta enligt en undersökning som Skattebetalarnas förening kommer att presentera vid ett seminarium under Almedalsveckan i Visby på tisdagen (6/7).

Skattebetalarnas förening har genom undersökningsföretaget Demoskop initierat en "medborgarpanel". Medlemmarna i denna panel kommer återkommande att tillfrågas om sin inställning i viktiga samhällsfrågor. Den första undersökningen som gjorts under juni 2004 visar en stor vilja till förändring av det svenska skattesystemet.

Studien visar också hur mycket skatt svenska folket tror att det betalar, deras inställning till utjämning av inkomster samt beredskapen att betala högre avgifter om skatterna sänks.

Hela undersökningen från Demoskop liksom Skattebetalarnas kommentarer presenteras vid ett seminarium tisdag 6 juli kl 15.30 i sal E31, Högskolan på Gotland

Medverkar gör bla: Pernilla Zethraeus, partisekr. (v), Lotta Gröning, pol.chefred. NSD, PJ Anders Linder, pol.chefred. SvD, Anders Borg, chefsekonom (m), Bengt Brülde, Fil.Dr. praktisk filosofi.

Moderator: Stig-Björn Ljunggren, Statsvetare

Välkommen!