Vallöften och verklighet – vad kan vi lära oss av historien?

Ny rapport kartlägger gamla vallöften: I valrörelsen 1994 gick Mona Sahlin till hårt angrepp mot dem som påstod att Socialdemokraterna ville höja skatterna kraftigt. Det var ”ren och skär lögn” och ”skrämselpropaganda”, enligt Sahlin. Men efter valet höjde (S) skatterna mer än tio gånger så mycket som man lovat.

Händelserna 1994 och dagens läge analyseras i Skattebetalarnas Förenings nya rapport ”Isberg om babord”.  Valet 1994 var likt årets val på många sätt. Socialdemokraterna försökte besegra en borgerlig regering. Sverige hade just genomgått en svår ekonomisk kris. Även denna gång avfärdar Socialdemokraterna de borgerligas påståenden om att Socialdemokraterna kommer att genomföra stora skattehöjningar om de vinner valet.

Inför valet 1994 förnekade (S) att de planerade stora skattehöjningar.  I en helsidesannons  förklarade dåvarande partisekreteraren Mona Sahlin att påståenden om att skatterna skulle höjas med 80 miljarder kronor  om Socialdemokraterna vann valet var ”ren och skär lögn!” och ”skrämselpropaganda”. ”Vi tänker höja skatterna med 3,7 miljarder nästa år, inte 80 miljarder.”, konstaterades det.

Hur gick det då? Under mandatperioden 1994-1998 ökade beskattningen med 70 miljarder kronor.  Vad kan tänkas hända efter höstens val?

Detta diskuteras vid ett seminarium under Almedalsveckan på tisdagen, den 6 juli.

Länk till rapporten http://www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?fileticket=Jz4cB2ucWuQ%3d&tabid=3143

Länk till trailern http://www.clipsource.se/a/r8ER7aPj1fDWsPSTyeyKOA/?rand=82660&return=true

Länk till vårt seminarium i Almedalen http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/6836

För mer information kontakta informationschef Torsten Svenonius, 070- 29 28 204