Extern styrelse hjälp för företag som vill växa

Vill du öka lönsamheten i ditt företag? Eller har du planer för hur du skulle vilja utveckla din verksamhet men behöver hjälp att sätta dem i verket? I så fall kanske en extern styrelse vore något för dig. SKB Nu har flera verktyg för att hjälpa företag som vill ta in extern styrelsekompetens.

Många företag skulle nog må bra av att han en extern styrelse. Det menar Spiros Toulikas, SKB Nus affärsutvecklare i Oskarshamn, som sedan en tid arbetar aktivt med att hjälpa småföretag att hitta den rätta kompetensen.

Småföretagare är ofta tusenkonstnärer. Men inte ens tusenkonstnärer kan vara bra på allt.

– I våra möten med företagare försöker vi ibland att plantera idén, men det är inte alltid de nappar. Men att få in externa personer i styrelsen med olika erfarenheter och kunskaper kan vara precis vad företaget behöver för att utvecklas, säger Spiros Toulikas.

Förutom att hjälpa till att matcha företaget med rätt kompetens, kan SKB Nu bidra med så kallade konsultcheckar för att täcka en del av styrelsearvodet.

Konsultföretaget Pilgrimer

Det var den typen av stöd som Ingela Palmquist fick. Hon är vd och ägare till konsultföretaget Pilgrimer i Oskarshamn, som erbjuder tjänster och utbildning inom projektstyrning. Idag har företaget åtta anställda konsulter och står inför en kraftig expansion. Dels ska företaget etablera sig på nya orter, dels bredda och fördjupa sin tjänsteportfölj.

– Pilgrimer har ju vuxit sakta men säkert under lång tid. Men nu när vi ska göra en så kraftig satsning och etablera oss på nya orter med allt vad det innebär av fler anställda etcetera, då var det viktigt för mig att veta att expansionen verkligen blir hållbar, säger Ingela Palmquist.

Uppsving

Att hon skulle ta in extern styrelsekompetens, det visste hon redan innan hon fick kontakt med SKB Nu. Hon hade faktiskt redan rekryterat en styrelseordförande, Göran Albertsson, en person med tung erfarenhet av verksamhetsstyrning och lönsamhetsutveckling och av att utveckla små företag till stora.

– Vi behövde också en ledamot, men jag tvekade att dra på mig den kostnaden, berättar Ingela och säger att det var då hon fick erbjudandet av SKB Nu om en konsultcheck för att täcka halva arvodet för Johan Gustafsson, expert på ekonomistyrning och ekonomi.

– Checken gjorde att jag vågade ta steget och ta in även honom, säger hon och berättar att ett styrelsearvode kan ligga på 40 000 kr upp till 80 000 kr per år.

Pilgrimers styrelse träffas en gång varannan månad. Ingela menar att styrelsen har fått henne att skärpa sin egen prestation.

– De ställer de rätta frågorna till mig, vilket gör att jag spetsar till mig och blir mer tydlig med vad jag vill, och även tydligare mot mina anställda. Över lag tycker jag att det inneburit ett uppsving, både för mig och mitt företag, säger hon.