Mässa i Gimo ska locka arbetskraft till Östhammar

Samtidigt som många orter i landet avfolkas för att det inte finns jobb, blåser vindarna åt rakt motsatt håll i Östhammars kommun. Här söker företagen med ljus och lykta efter effektiv och kompetent arbetskraft. Nu gäller det att locka människor att flytta hit. I höst arrangeras en mässa för att marknadsföra traktens möjligheter och tjusning – "Framtid-Jobb-Boende & Kärlek".

Bakom arrangemanget står Gimo IF, uppbackad av kommunen och de större företagen.

– Syftet med mässan är helt enkelt att matcha efterfrågan med utbud, förklarar Micaela Zackrisson, projektledare. Tanken är att mässbesökarna på en och samma plats ska få tillgång till så mycket information om kommunen som möjligt, om de framtida jobben, om skolor och utbildningsmöjligheter, och, inte minst, de boendealternativ som finns.

Kärlek till hembygden
Micaela Zackrisson är själv småföretagare från Gimo och tycker att det är viktigt att bygden går samman och ser till att utnyttja de goda förutsättningar som råder.

– Det har varit stiltje här i många år, och när det nu väl vänder måste vi se till att haka på och samla alla god krafter för att forma framtiden som vi vill ha den, säger hon och ger samtidigt en förklaring till ordet "kärlek" i rubriken.

– Vi känner nog alla som bor här kärlek till vår hembygd, och tycker att den förtjänar att lyftas fram och uppmärksammas. Och i den kärleken finns mycket kreativitet som vi bör ta vara på och utnyttja. Det gäller ju allas vår framtid, säger hon.

Seminarier och workshop
Datum för mässan är den 6 oktober och mässområdet är uppdelat på Bruksgymnasiet och Ladan i Gimo. Arrangörerna räknar med ett tusental besökare. Matte & Wille från "Bygglov" blir dagens dragplåster och kommer att bjuda på både föreläsning, sång och musik.

– Programmet är visserligen inte helt spikat än, men vi planerar också att ha seminarier på olika teman – jobb, boende, utbildning – och att några av företagen med rekryteringsbehov ska ha workshops där de kan presentera sig själva och sina behov och visioner för framtiden, berättar Micaela Zackrisson.

Öppet för alla
Flera av utställarna är redan klara. Förutom kommunen kommer de stora företagen att finnas på plats: Sandvik Coromant, SKB, Forsmarks Kraftgrupp, Dannemora Mineral och Hargs Hamn. Byggbolaget Credentia kommer också att närvara för att presentera sitt nyligen beslutade bostadsprojekt vid Cirkusplatsen i Östhammar.

– Men även andra typer av aktörer kommer att vara med, som markägare, fastighetsägare, skolor och utbildningsföretag, inredningsföretag, arkitekter, mäklare och banker. Ja, alla egentligen med anknytning till jobb och boende, säger Micaela.

Jörgen Lönnies, affärsutvecklare SKB Nu, sitter i styrgruppen för mässan och har även bidragit med sponsormedel.

– Det här är helt i linje med SKB:s intressen. För SKB, som står inför stora investeringar i kommunen, är det viktigt att det finns en god rekryteringsbas och att samhället kan erbjuda inflyttarna bra boendealternativ. Vi välkomnar därför såväl investerare som arbetssökanden till mässan.