Mervärdespengar till Attraktiva Oskarshamn

Inom ramen för mervärdesavtalet ger SKB tio miljoner till Attraktiva Oskarshamn, ett nystartat bolag som ska arbeta för att utveckla Oskarshamns varumärke, handel och turism.

– Det här är riktigt roligt för oss och en bekräftelse på att vi är på rätt spår. Pengarna ger oss möjlighet att rivstarta flera viktiga projekt, säger Jan Hardebrant, vd Attraktiva Oskarshamn.

Samordning och insyn
Attraktiva Oskarshamn AB bildades i januari i år och är ett initiativ för att samordna och utveckla platsen Oskarshamn. Tidigare har flera olika aktörer drivit sina egna projekt utan möjlighet till samordning eller kontroll över insatserna.

– Alla har haft målet att utveckla Oskarshamn till en levande region med goda förutsättningar för jobb, boende, handel och fritid. Men ingen har riktigt haft grepp om helheten, säger Jan Hardebrant och tar rekryteringsfrågor som exempel.

– Allt hänger ju ihop. Vi har en smal arbetsmarknad här i Oskarshamn. Att den breddas är viktigt för de större företagen, men också för samhället i övrigt. Det skulle verka stimulerande på alla områden, handel, besöksnäring och tillväxt, säger han.

Ideell förening
ägare Bakom bolaget Attraktiva Oskarshamn står den ideella föreningen med samma namn. I styrelsen för föreningen sitter politiker, kommunala tjänstemän och representanter för de större företagen och organisationerna, som Scania, SKB, Swedbank, ICA och Smålandsidrotten.

De tio miljonerna från SKB gör det möjligt för Attraktiva Oskarshamn att dra igång projekt som de annars inte mäktat med, enligt Jan Hardebrant.

– Den första insatsen blir att skapa en bokningsplattform på nätet där man kan gå in och boka alla typer av evenemang, boende och till och med resor till orten. Det arbetet påbörjar vi redan nästa vecka, och lanseringen är planerad till i mars.

Förlagan är Destination Gotland. I framtiden tänker man sig även att plattformen ska inkludera information om lediga jobb, bostäder och annat som underlättar för dem som är intresserade av kommunen.

Rekryteringsmagasin
Ett annat projekt på Attraktiva Oskarshamns "att göra"-lista är att initiera en rekryteringssamverkan mellan de stora företagen i kommunen, i första hand Scania, SKB och Oskarshamns Kraftgrupp.

– Vi har planer på ett rekryteringsmagasin för att berätta om Oskarshamn ur olika perspektiv: arbetsmarknad, boende, fritid, service. Vi har 3 000 personer som pendlar in till kommunen varje dag och som är potentiella inflyttare. Men för att de ska ta steget, måste de få veta om alla möjligheter som Oskarshamn har att erbjuda. De måste känna sig välkomna, säger Jan Hardebrant.