Sextio nya jobb i SKB Nu:s spår

Sextio jobb och investeringar på 65–70 miljoner kronor. Så mycket uppskattar småföretagen att SKB Näringslivsutvecklings arbete i Östhammar och Oskarshamns kommuner har gett hittills.

Det var för drygt två år sedan som SKB Nu etablerade sig i de två kommunerna. Sedan dess har man hjälpt ett 20-tal lokala företag genom att gå i borgen för lån till nyinvesteringar.

– Sammanlagt har vi gått i borgen för 20 miljoner kronor. Och det ser vi nu resultatet av: investeringar för 65–70 miljoner kronor. Det handlar om allt från nybyggnation av bostäder, investeringar i båthamnen i Figeholm och design av barnkläder till tillverkning av maskiner, berättar SKB Nu:s vd Stig Björne.

Fyller ett behov
Han menar att den här formen av stöd är ett kostnadseffektivt sätt att utveckla det lokala näringslivet på.

– Bankerna blir allt mer restriktiva med att låna ut till småföretag. Därför blir den här typen av insatser med borgen för lån allt viktigare när företagen ska investera.

Även konsultcheckar
Men SKB Nu går inte bara i borgen för lån. Företaget kan också hjälpa till med affärsutveckling genom att dela ut konsultcheckar. Det kan i sin tur resultera i att småföretagarna får möjlighet att anlita en arkitekt eller till exempel en skatteexpert.

– Konsultcheckarna är ett annat viktigt inslag i vår verktygslåda, säger Stig Björne och berättar att SKB Nu dessutom kan slussa vidare till andra aktörer som hjälper till med småföretagens utveckling.

– Vi arbetar också med att bredda arbetsmarknaden genom att få företag att etablera sig i båda kommunerna. Ett sådant exempel är konsultföretaget ÅF som nu öppnar kontor i Östhammars tätort.

Handlar lokalt
Bolagets två lokala företagsutvecklare, Jörgen Lönnies i Östhammar och Spiros Toulikas i Oskarshamn, har också hjälpt till med att hitta lokala entreprenörer som kan vara med och konkurrera när SKB gör egna upphandlingar. Ett viktigt arbete eftersom det hjälper SKB att uppfylla målsättningen att i högre grad än tidigare köpa tjänster lokalt.

Under de två år som gått sedan starten är det tydligt att SKB Nu håller på att bli allt mer etablerat i kommunerna.

– Det märks att vi börjar bli kända och företagarna har ofta läst om vår verksamhet i Lagerbladet (SKB:s informationstidning), berättar Stig Björne.