SKB Match Race Cup ska locka turister till Öregrund

Den 9 augusti blir det kappsegling i Öregrund – SKB Match Race Cup. Det är Öregrunds båtklubb som arrangerar och SKB är stolt huvudsponsor.

- Tävlingen är ett bra sätt att locka folk till Öregrund, som behöver fler publikdragande attraktioner. Det får positiva effekter för varumärket Öregrund, men också för handel, hotell och annan kringverksamhet, kommenterar Jörgen Lönnies, affärsutvecklar på SKB Nu i Östhammar, beslutet att stödja eventet.

Östkustens Marstrand
Matchrace är seglingens 100-meterslopp. Det är en snabb kappsegling där två tre båtar per heat tävlar mot varandra. Vinnaren i varje heat går vidare till semifinal och sedan till final. I motsats till många andra kappseglingar är matchrace också en publikvänlig tävlingsform. Banan är kort och åskådarna kan följa hela racet från kajen.

- Det går fort och det är spännande, säger Torbjörn Weinestål, en av initiativtagarna till arrangemanget.

Han menar att Öregrund har all potential att bli östkustens Marstrand när det gäller segling.

- Det är det vi vill ta tag i och bygga, säger han och tillägger att sommarens tävling också är ett bra sätt för företagarna i området att träffas och bygga nätverk.

Båt med jollekänsla
Sommarens matchrace är öppet för alla företag som är verksamma i kommunen. Redan nu har båtklubben fått in fem anmälningar, från ÅF, SLU, Reilers, Östhammars kommun och SKB.

- Vi hoppas så klart att flera ska anta utmaningen. Det är först till kvarn som gäller, säger Torbjörn Weinestål, som räknar med ett startfält på tolv besättningar med två tre personer i varje lag.

Båttypen som används heter C55. Det är en drygt 5 meter lång kölad båt med jollekänsla som ritats av segelbåtsveteranen Pelle Pettersson. Båtklubben är innehavare av en sådan båt, de andra två kommer man att låna in.

SM i 606-klassen
För dem som vill ingå i en besättning men inte har så stor tävlingserfarenhet erbjuder Öregrunds båtklubb möjlighet att testsegla C55:an. Två prova på-tillfällen är inplanerade, den 6 och 15 maj.

Nästa sommar ska Öregrunds båtklubb tillsammans med Östhammars segelsällskap stå värd för en större kappsegling – SM i 606-klassen – med ett startfält på 50–60 båtar.

- För oss är årets matchrace en övning inför det arrangemanget, som också kommer att utgå från Öregrund, säger Torbjörn Weinestål.

Fakta SKB Match Race Cup
Startfältet är beräknat till tolv besättningar/företag. Lämpligt antal i varje lag är två tre personer. Mer information hittar du på oregrundsbatklubb.se.

Anmälan med kontaktuppgifter görs till Segelbåtssektionen i Öregrunds Båtklubb senast den 1 juli, antingen via e-post tilltorbjorn.weinestal@afconsult.comeller på telefon, 072-220 744 92.

Startavgiften är 3 000 kr per besättning. Pengarna sätts in på Öregrunds Båtklubbs Bg 448-9522

• skb
  • öregrund
  • kappsegling
  • matchrace
  • skb match race cup

SKB Näringslivsutveckling AB arbetar med att stödja näringslivet i Oskarshamns och Östhammars kommuner. Vi kan hjälpa företag i dessa kommuner med affärsutveckling, konsultcheckar och borgensåtaganden för t ex banklån.
SKB Näringslivsutveckling AB har skapats inom ramen för Mervärdesavtalet som är ett avtal mellan Vattenfall, E.on, Svensk Kärnbränslehantering och Oskarshamns och Östhammars kommuner.

Stig Björne

Jörgen Lönnies

Presskontakt Affärsutvecklare ansvarig i Östhammars kommun Östhammars kommun 0730-87 63 55

Spiros Toulikas