Blandade upplåtelseformer minskar segregationen

Nyhet   •   Feb 11, 2019 10:27 CET

"Blanda alla upplåtelseformer. Då blandas människor med olika bakgrunder, utbildningsnivåer och inkomster", skriver Eva Nordström och Yves Chantereau. Foto: Karin Alfredsson.

”Medveten stadsplanering och blandade bostadsformer är nyckeln till att bryta segregation. Därför måste kommuner planera bättre om vi ska lyckas minska segregationen i skolorna och i samhället i stort” skriver Eva Nordström, SKB, tillsammans med Yves Chantereau, Equator Fastighetsutveckling AB, på SvD Debatt söndag 10 februari.

Den senaste tiden har en del av samhällsdebatten lyft den viktiga frågan om skolsegregation. Eftersom frågan hänger ihop med bostadsbyggande och hållbar samhällsplanering, lyfter SKB den viktiga aspekten att blanda upplåtelseformer, både de mer traditionella som bostadsrätter och hyresrätter med de, i Sverige, inte lika vanliga formerna såsom byggemenskaper och kooperativa hyresrätter.

Artikeln kan läsas här https://www.svd.se/blandat-boende-minskar-skolsegregationen

Kommentarer (0)

Kommentera