SKB ska bygga 128 nya kooperativa hyresrätter i Hagastaden, Stockholm. Illustration: Stockholms stad/&Rundquist

SKB på plats 40

Med ett marknadsvärde på fastigheterna om 23,4 miljarder kronor placerar SKB sig på plats 40, när Fastighetsvärlden presenterar sin årliga lista med de 100 största fastighetsbolagen i Sverige.

Stockholms Kooperativa Bostadsförening har idag över 8 000 lägenheter i 145 fastigheter, varav majoriteten i Stockholms stad. Det gör SKB till den största privata hyresrättsaktören i huvudstaden. SKB har också bostäder i fem kringliggande kommuner; Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Tyresö och Täby.

– Vi beräknar att byggstarta 1 450 lägenheter före 2026. Under 2018 skrev vi en avsiktsförklaring med Uppsala kommun om att bygga upp till 600 kooperativa hyresrätter under en tioårsperiod. Det är ett led i vår ambition att bygga mer och att finnas på fler platser i regionen. Med den strategin kommer vi även över tid att finnas kvar bland de största fastighetsägarna på marknaden, säger Eva Nordström, vd för SKB.

I år startar byggnationen av 350 nya kooperativa hyresrätter i Hagastaden i Stockholm, Nockebyskogen i Bromma och Rosendal i Uppsala. Nästa vecka börjar inflyttningen i de nya lägenheterna i kvarteret Lillsjönäs i Bromma.