SKB på plats 40

Nyhet   •   Mar 05, 2019 07:04 CET

SKB ska bygga 128 nya kooperativa hyresrätter i Hagastaden, Stockholm. Illustration: Stockholms stad/&Rundquist

Med ett marknadsvärde på fastigheterna om 23,4 miljarder kronor placerar SKB sig på plats 40, när Fastighetsvärlden presenterar sin årliga lista med de 100 största fastighetsbolagen i Sverige.

Stockholms Kooperativa Bostadsförening har idag över 8 000 lägenheter i 145 fastigheter, varav majoriteten i Stockholms stad. Det gör SKB till den största privata hyresrättsaktören i huvudstaden. SKB har också bostäder i fem kringliggande kommuner; Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Tyresö och Täby.

– Vi beräknar att byggstarta 1 450 lägenheter före 2026. Under 2018 skrev vi en avsiktsförklaring med Uppsala kommun om att bygga upp till 600 kooperativa hyresrätter under en tioårsperiod. Det är ett led i vår ambition att bygga mer och att finnas på fler platser i regionen. Med den strategin kommer vi även över tid att finnas kvar bland de största fastighetsägarna på marknaden, säger Eva Nordström, vd för SKB.

I år startar byggnationen av 350 nya kooperativa hyresrätter i Hagastaden i Stockholm, Nockebyskogen i Bromma och Rosendal i Uppsala. Nästa vecka börjar inflyttningen i de nya lägenheterna i kvarteret Lillsjönäs i Bromma.

Kommentarer (0)

Kommentera