Nicole ger möbler nytt liv i en gammal bagarstuga

Nicole ger möbler nytt liv i en gammal bagarstuga

För tre år sedan hittade Nicole Castillo Guzmàn ett gammalt sideboard i en lada hemma på sin gård. Hon köpte hem lite färg och lät kreativiteten flöda. Det blev sedan starten på verksamheten Nicole’s Lantgård.

På en avlägsen gård i lilla Landfors, 15 minuter utanför Byske, hittar vi Nicole. Där bor hon tillsammans med sin man och deras två gemensamma barn. Några meter från deras hus står en gammal bagarstuga. Det är här Nicole förvandlar gamla skåp och andra möbler till nå­got nytt och unikt. Hon köper in äldre möbler bland annat från Ungern och Storbritannien, ger dem lite färg och ibland ny inredning, som hon senare säljer vidare.

KUNDER I OCH UTANFÖR SVERIGE

Nicole är inflyttad till Skellefteå från Chile. Hon har tidigare studerat historia och geografi och är även utbildad historielärare. Under sin studietid upptäckte hon sitt intresse för den europeiska historien och antika föremål, vilket nu genomsyras i hennes verksamhet. Nicole beskriver att det inte bara är möbeln i sig som kunderna köper. De får ta del av historien bakom den.

– För mig är det viktigt att få veta berättelsen bakom de möbler jag köper in. Det adderar ett värde som gör varje möbel unik, vilket mina kunder uppskattar.

I dagsläget kommer de flesta kunderna från närområdet och orter som Skellefteå, Umeå, Luleå och Kalix. Med hjälp av sociala kanaler kan Nicole nu nå ut till människor i hela landet. Till och med utanför Sverige.

– Jag har just nu en dialog med ett par från USA som vill köpa mina möbler. Vi försöker hitta en lösning på hur det kan fraktas. Jag vet inte ännu hur det kan lösas, men oavsett är det väldigt kul och spännande att jag har lyckats nå ut till dem.

UTVECKLA VERKSAMHETEN

Nicole är sedan tidigare van vid storstadslivet och blev chockad över tystanden när hon flyt­tade till Landfors för fyra år sedan. Här finns inget buller från trafik eller folk som överröstar varandra. Det enda ljud som hörs är fåglarnas kvitter och bruset från Byskeälvens strömmar. Även om det var en stor omställning så tog det inte lång tid innan Nicole fann förtjusningen i denna stillsamhet.

– Jag trivs otroligt bra och barnen älskar att bo här ute.

Om något år när båda hennes barn börjat skolan ska hon fortsätta att utveckla sin verk­samhet med hemgjorda ting.

– Det jag kan säga är att det kommer vara lättare att transportera än mina stora skåp. Min förhoppning är att det ska produceras i mitt hemland Chile. Om jag får det att fungera kommer det bli riktigt häftigt.

FAKTA: NICOLE CASTILLO GUZMÀN

Ålder: 27.

Bor: Landfors utanför Byske.

Familj: Andreas Holmberg, 32, deras barn Amelie, 3, och Valter 1 år, samt katten Svea.

Instagram: @nicoleslantgård