Berättarfestivalen är här!

Berättarfestivalen är här!

Berättarfestivalen i Skellefteå firar femårsjubileum, och den 22 april drar det igång!

15 orter, mer än 140 evenemang och 1 uppdrag: att erbjuda en vecka fylld med berättarkraft och lyssnarglädje!

Barnsligt kul invigning på närbiblioteken Som traditionen bjuder invigs berättarfestivalen parallellt på fler av kommunens närbibliotek. I år det barnen som ska bjudas på berättarupplevelser på biblioteken i Skelleftehamn, Ursviken, Bureå och Kåge. Närbibliotekchef Mikke Ejrevi säger att biblioteken har en viktig roll som kulturförmedlare ute i kommunen. Och det är en större uppgift än att bara förmedla, som han ser det:

- Biblioteken har en uppgift att skapa en lyckligare och stärkt mänsklighet. Det handlar om kunskap och lärande. Inspiration och utveckling. Kultur och upplevelser. Demokrati och informationsfrihet. Men kanske viktigast av allt gemenskap och fristad. I varje bibliotek samlas och lever miljoner och åter miljoner bokstäver, ord och berättelser och i berättarnas län och stad bör biblioteken därför ses som en naturlig kulturbärare av berättandets kraft och historia.

Ejrevi ser det som helt naturligt att Berättarfestivalen invigs på flera bibliotek:

- Skellefteå är en geografiskt stor kommun och alla våra medborgare är givetvis lika mycket värda tillgång till bibliotek och kultur i alla dess tänkbara former. Därför känns det extra roligt att Berättarfestivalen för andra året i rad invigs på närbiblioteken.

Invigningsprogrammet fokuserar mer på berättarglädje än på högtidliga formaliteter. Lasse Åkerlund, Teater Allena, kommer att roa barnen i Ursviken och Skelleftehamn med berättarteater för barn från 4 år och vuxna. I Bureå skapar Katarina Kling Löfbom tillsammans med barnen den berättarsaga som inviger festivalen och i Kåge är det Rose-Marie Lindfors som leder sagoberättandet.

Och sen är det igång….

Efter invigningen följer en vecka med massor av upplevelser. Berättarfestivalen presenterar en berättarväv med brokigt mönster, byggt på en generös tolkning av begreppet berättande. Mångfalden är stor, intill spretighetens gräns kanske någon invänder, men genom hela väven löper det muntliga berättandet som en klart lysande röd tråd.

I år ges extra utrymme åt berättandets kraft som ett hjälpmedel inom en mängd områden: pedagogik, integration, kulturarv, ungas livsberättelser, hälsovård, varumärkesvård med mera. Exemplen är många på hur berättandet kan användas även utanför de traditionella berättarscenerna. I programmet finns exempelvis en föreställning ”Hjärta till hjärta”, en workshop och ett seminarium på temat Läkande berättande. Fortbildning riktad till utbildningspersonal för bättre lärande med berättande genomförs av Lasse Åkerlund och Johan Theodorsson. Och mera därtill…

Medverkande från Sydafrika, USA och Tjeckien

Berättarfestivalen har målet att etablera sig både nationellt och internationellt. Därför finns i år ett flertal gäster från ”berättarsverige” och dessutom några internationella gäster. Blaq Pearl (Janine van Roy), från Kapstaden, Sydafrika, kommer att jobba med workshops i gymnasieskolor och på Efyran, där hon ska inspirera ungdomarna till ett eget kreativt skapande via ord, rytm och röst. Larry ”Spotted Crow” Mann, Massachusetts USA, förmedlar den nordamerikanska indiankulturen i sina berättelser. Dessutom besöker en delegation från Skellefteås vänort Pardubice festivalen. I gruppen finns Lenka Morávková som medverkar i Berättare härifrån och därifrån på lördag 27/4. Där medverkar i övrigt Pone Shams Hakimi, Johan Theodorsson, Monica Lindgren och Musa Dalmar.

Vi låter Mikke Ejrevi avrunda med en inbjudan:

- Jag tycker att påståendet att ”alla har en berättelse” är en myt. Sanningen är att alla har flera. Ju mer vi öppnar våra sinnen inför berättandet blir dessa berättelser än mer levande för oss. Årets berättarfestival är förmodligen den bästa hittills. Ta dig tid att besöka och ta del av andras berättelser, ta chansen att dela med dig av dina egna. Låt dig inspireras och inspirera!

Se hela programmet (öppnas i nytt fönster)