Stuart och Charlotte Garbutt

De bytte England mot Varuträsk

Stuart Garbutt hade en dröm om att jobba utomlands som lärare och var på väg att söka jobb på Bahamas. I stället blev det Varuträsk och Bolidenskolan.
– När vi upptäckte Skellefteå kände vi direkt att vi ville bo här, säger han.

Den 20 augusti landade Stuart, 32, och hustrun Charlotte, 27, på Skellefteå airport och tog ett djupt andetag av vår norrländska friskluft för första gången. Med hjälp av en mäklare hade paret hittat till Varuträsk där de skulle hyra ett hus med utsikt över Varuträsket – en milsvid skillnad från det smala och lilla parhuset i Chichester utanför Portsmouth i södra England. Båda menar fortfarande att de behöver nypa sig i armarna för att förstå att de lever sina nya liv och inte drömmer.

En vibrerande stad
– Det har varit fantastiskt så här långt, vi känner oss verkligen lyckligt lottade, säger Charlotte som ordnade två jobb åt sig själv inom tre veckor; som modersmålslärare i engelska och på kafé i Skellefteå.

– Det händer mycket i Skellefteå, det är en vibrerande stad och vi säger hela tiden till varandra hur bra det gått för oss. Svenskarna är så hjälpsamma – vi har fått hjälp med allt från Skatteverket till att laga bilen. Vi var inställda på att det skulle vara krångligare än det varit, menar Stuart.

För Stuart var det redan klart med en anställning som lärare åt Skellefteå kommun – där allt började i vintras i samband den stora pedagogik- och IT-mässan i London.

Skellefteå kommun var på plats i syfte att locka lärare från England att söka lärartjänster i Skellefteå och en av de nyfikna på plats var Stuart.
– Jag fick höra vad jag kunde förvänta mig som lärare i Skellefteå kommun och om livet som engelsman i Skellefteå. Allt lät väldigt bra och lockande, säger Paul.

Saknar ni England?
– Nej, förutom våra vänner skulle jag säga att allt är bättre här – naturen, allt utrymme som finns, farten på livet som är mycket mer avslappnat. Vi ville ha ett äventyr och jag hade kollat på en del jobb utomlands, bland annat på Bahamas, men när vi upptäckte Skellefteå kände vi direkt att vi ville bo här. Vi vill gärna ha familj och vet att Sverige är ett fantastiskt land för barn att växa upp i, säger han.

2 500 behövs
När vi hälsar på Stuart på hans nya arbetsplats i Boliden håller han en engelskalektion för en grupp niondeklassare, förutom sitt hemspråk undervisar han i naturvetenskap och matematik.
– De svenska barnen är så talangfulla och artiga. Det är inga problem att göra sig förstådd på engelska då barnen pratar flytande engelska, säger han.

Som många andra kommuner också upplever är det svårt att locka behöriga lärare och även övrig arbetskraft i dag. Med tanke på de stora etableringar som är på gång till Skellefteå behövs det arbetskraft från andra länder och då är språk en viktig aspekt – därför behövs det fler som Paul. Rekrytering och kompetensförsörjning blir avgörande för hur framtidens Skellefteå ska se ut.

I samband med att Northvolt för ett drygt år sedan tillkännagav att batterifabriken ska etableras och uppemot
2 500 människor beräknas behövas i sysselsättning, så har jakten på arbetskraft påbörjats. Kompetensförsörjningen är i fokus.
– Generellt från vår sida möter vi det i alla branscher – det finns en brist på den kompetensen som de behöver. Det är enormt högtryck nu, säger Tomas Öhlund, näringslivsutvecklare. Han menar att det i kölvattnet av Northvolts satsning sker en massa positiva kedjereaktioner.

Konkurrens om kraften
– Det kommer att behövas ett antal företag som ska serva batterifabriken och med det följer ett ökat bostadsbyggande och fler människor och företag som etablerar sig. Det blir hårdare konkurrens om de som arbetar och inte arbetar – arbetsmarknaden ställs helt enkelt om. Det är trots allt en av norra Europas största privata investeringar som sker hos oss. Allt detta gör att vi ser en brist inom alla yrken, säger Tomas.

I Arbetsförmedlingens statistik framgår det också att det inte bara råder brist inom högskoleyrken utan även eftergymnasiala yrken.
– Bredden på bristyrken är betydligt större. I prognosen vi gjorde tidigare i år uppgav en fjärdedel av de tillfrågade privata företagen att de har nått sitt kapacitetstak och inte kan ta in nya uppdrag utan att rekrytera, säger Ida Rönnblom, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Skellefteå och Norsjö.

FAKTA: Bristyrken i Västerbotten

Gymnasieyrken: