I vinter kommer det att spelas runt 3 000 matcher i Skellefteå Badmintonklubbs motionsserie.

Degerbyhallen är som ett andra hem

Racketsporterna i Skellefteå märker en uppåtgående trend med fler utövare. Skellefteå Badmintonklubb är inget undantag – med runt 3 000 matcher i motionsserien den här säsongen har klubben fått ordentlig fart på verksamheten.
– Stämningen påminner om en fritidsgård här i hallen och mycket folk genererar ännu fler utövare, säger klubbens kassör Marcus Lindström.

Det är måndag kväll och fjäderbollarna susar över näten på alla åtta banor i Degerbyhallen. Skellefteå BMK:s motionsserie har den här säsongen fem divisioner där var och en innehåller mellan 10 och 22 lag.

– De allra flesta har provat på badminton någon gång, antingen i skolan eller på gräsmattan hemma i trädgården. Sporten lämpar sig för personer i många olika åldrar. Grundspelet är enkelt att lära sig och det är inte bara fysiken som avgör, vilket är charmen med sporten. Det är få andra sporter där två vältränade 17-åringar kan förlora mot två 60-åringar, men så kan det vara i badminton, säger Marcus Lindström och fortsätter:
– Vissa som kommer hit för första gången tycker inte att de borde tävla eftersom de är nybörjare, men när de spelat med samma personer några gånger, så inser de att vi inte är farliga utan att det är kul ...

Social framgångsfaktor

Efter en mindre nedgång för något år sedan har klubben växt på både tävlings- och motionssidan och har idag runt 150 medlemmar. Den sociala biten är en av de främsta framgångsfaktorerna.

– Vi skapade en klubbsida på Facebook och det innebar ett uppsving för det spontana spelet. Vi ser att allt fler impulsspelar och det har varit bra för antalet utövare. Alla som vill spela är välkomna och vi har en väldigt bra stämning. En stor del av de människor jag lärt känna i Skellefteå har jag träffat genom badmintonen, säger Sture Marklund, som är klubbens allt-i-allo.

Sture Marklund i rött.

På söndagar tränar barn och ungdomar i badmintonskolan.
– I grunden handlar det om att barnen ska ha roligt och sedan börjar vi lära dem tekniken allt eftersom. Vi har duktiga ledare som håller i badmintonskolan, men precis som för många andra föreningar så skulle vi behöva fler ledare, säger Sture.

Skellefteå BMK anordnar varje år Guldfjädern, en tävling för både barn och vuxna, som brukar ha runt 200 spelare. 21-åriga Alva Lundkvist spelade sin första badmintontävling i tioårsåldern och fastnade direkt för sporten.

Hon är fortfarande aktiv i tävlingsgruppen och idag spelar hon dessutom i motionsserien där hon bildar lag tillsammans med sin pappa Jonas Lundqvist.

– Jag har aldrig fastnat för någon riktig lagidrott, men i badminton handlar det om individuella prestationer samtidigt som det finns en gemenskap, säger hon och fortsätter:
– Eftersom jag både pluggar och jobbar, så hinner jag inte träna så mycket annat. Då är det jättekul att åka till Degerbyhallen, som är som mitt andra hem, där alla är glada och vill prata.

Alva Lundkvist.

Bordtennisen granne

Förra hösten fick Skellefteå BMK nya grannar när bordtennisklubben flyttade in i Degerbyhallen. Den nya lokalen innebar plats för fler bord, bättre tillgänglighet och en stor ökning i antal medlemmar för bordtennisklubben. Marcus Lindström hoppas att de framgångarna ska ge ringar på vattnet:
– Vi har en förhoppning om att Degerbyhallen ska kunna bli ett litet center för racketsporten. Vi ser inte de andra klubbarna som konkurrenter, utan tror att alla ska gynnas av att det nu finns ännu bättre möjligheter att utöva racketsporter.

FAKTA: Lokala utvecklingen för racketsporterna

Skellefteå Badmintonklubb

Har de senaste åren fått fler medlemmar, idag är de drygt 150 till antalet. Under veckodagarna är det full aktivitet i motionsserien, som har mellan 10 och 22 lag i samtliga fem divisioner.

Skellefteå Bordtennisklubb

Flytten till lokalerna i Degerbyhallen ifjol blev ett lyft för klubben och innebar bättre tillgänglighet och plats för fler bord. Medlemsantalet har ökat från runt 80 till cirka 120.

Skellefteå Tennisklubb

Konstaterar ett ökat intresse för sporten. Tennisskolan får fler elever och allt fler tennis- och padeltider blir bokade. Man har också sett en liten ökning i antalet medlemmar.

PDL Center Skellefteå

Sedan starten 2018 har intresset för padel ökat rejält, både när det gäller spontan- och tävlingsspel. Serien har i idag tolv divisioner på herrsidan, tre på damsidan och tre i mixed-serien.