Jaana Tengman, projektledare, Euromine Expo, Nolia.

Euro Mine Expo – ett guldläge för Skellefteås företagare

När Euro Mine Expo inleds på Skellefteå Kraft Arena 12 juni är intresset rekordstort. Sedan starten för tio år sedan har besökarantalet mer än fördubblats och med 40 närvarande nationer har gruvmässan blivit en global angelägenhet.

– Det här kan vara en bra öppning för många företagare i Skellefteå, inte bara för dem inom gruvindustrin, säger Jaana Tengman, projektledare, Nolia.

Hon har fullt upp med att få allt klart inför att dörrarna slås upp på tisdag förmiddag. Omkring 200 utställare från 23 nationer finns på plats i år och totalt involveras ett 60-tal personer i arbetet med att ställa i ordning mässan. Fem konferenspass ska avhandlas på tre intensiva dagar.
– Vi siktar på cirka 2 000 deltagare i år. När vi anordnade Euro Mine Expo senast, år 2016, drabbades vi av en omfattande flygstrejk som ställde till det men i år ser vi inga hinder, säger Jaana som tror på nytt deltagarrekord.

Ännu mer omfattande

Hon berättar att många utställare tillhör den mer traditionella gruvindustrin men att allt fler kommer från annat håll – inte minst tech-branschen. Som namnet antyder ligger fokus ändå på gruvindustrin. Men om mässan för tio år sedan dominerades av stora maskiner har begrepp som virtual reality, augmented reality, elektrifiering och precision mining på senare år ökat dess spännvidd.
– Precision mining kan jämföras med titthålskirurgi. Det handlar om att inte behöva bryta upp mer än nödvändigt vilket inte lämnar lika omfattande hål. Det är en spännande teknikutveckling som går hand i hand med ett starkt hållbarhetsfokus. Jag tror att det kommer att vara tydligt för vem som än besöker mässan.

Stora möjligheter för jobbsökare

Det är en nischad mässa, men enligt Jaana borde den vara intressant för de flesta företagare i Skellefteåregionen och hon uppmuntrar alla att besöka näringslivskontorets morgonmöte på torsdag där några av gruvbranschens mest erfarna inköpare berättar om vad företag som vill bli leverantörer till gruvindustrin bör tänka på.
– Gruvbolagens verksamhet är ju väldigt omfattande och rör mycket mer än att bryta malm med stora maskiner. De är intresserade av allt från utbildningar och byråtjänster till konsulter och fast personal. Är du sugen på jobb, kom dit! Skellefteå kommun bjuder dessutom på mässentrén till de 200 första som anmäler sig, jag tycker att man ska ta chansen, säger Jaana.

Bolidens nya vd talar

Bland föreläsarna under årets upplaga av Euro Mine Expo märks bland andra Mikael Staffas, som gör sitt första framträdande som Bolidens nya vd, och Jan Moström, vd för LKAB. Från regeringen finns närings- och innovationsminister Mikael Damberg representerad.

Mer information och hela programmet hittar du här: www.euromineexpo.com