Flyttade från Stockholm – tog jobbet med sig

Flyttade från Stockholm – tog jobbet med sig

När Andreas Larsson bestämde sig för att flytta till Skellefteå från Stockholm – ja, då gjorde arbetsgivaren Adlibris samma sak.

Det kan gå olika fort att anpassa sig från storstadslivet. För familjen Larsson/Bodén gick det av bara farten.
– Så fort vi flyttat upp köpte vi hela paketet på en enda gång. Vinterkläder, slalomskidor, längdskidor, skridskor – och jag tog jägarexamen, säger Andreas och skrattar åt hur snabbt familjen återupplivade gamla intressen och hittade nya.
Både Robertsforsbördige Andreas Larsson och Skellefteåfödda Karolina Bodén studerade på Umeå universitet och flyttade sedan till Stockholm. Karolina fick jobb som lärare och Andreas sökte sig till näthandelsjätten Adlibris för att jobba med IT-utveckling.
– I början var det mer karriär som gällde, det kan man göra här också, men vi ville prova något annat, säger han.

Efter tio år i Stockholm och barn som började närma sig skolåldern kände de sig klara med livet i huvudstaden.
– Utbudet är extremt stort i Stockholm och det gäller allt. Men det är så mycket annat man bör väga in i livet. Enkelheten att ta sig till jobbet för oss och skolan för barnen, till exempel. En del har kanske föräldrar där nere, men inte vi och hur löser man då barnvakter? För oss började allt bli stora projekt, bara att gå ut och äta på restaurang kändes krångligt, säger Andreas och tillägger:
– Eller det klassiska som inträffar varje år: snö. Där nere blir det kaos. Här cyklar vi ändå till jobbet trots 80 cm snö…

Tankarna på att flytta norrut växte sig allt starkare och Skellefteå lockade som en bra lösning för hela familjen. Andreas hade varit öppen med sina flyttplaner på Adlibris och en dag kom företaget med den kreativa lösningen att öppna filial i Skellefteå.
På så sätt kunde Andreas jobba kvar och bo där han ville.
– Det blev en kanonbra lösning för mig förstås, och bolaget tycker också att det är bra. När det finns så fina möjligheter att jobba på distans med IT så tycker jag att fler borde göra likadant. Skellefteå har rätt mycket IT-bolag och närhet till bra universitet, så kompetensen finns.
– En nackdel med Stockholm är att folk rör på sig mycket mer, omflyttningen kostar pengar för företagen som måste involvera nytt folk i arbetssystemen och det tar tid.

Som teamchef för Adlibris utvecklingskontor i Skellefteå är Andreas Larsson i färd med att nyanställa och växa från två anställda.
– Vi siktar på att vara fem-sex stycken i personalen till sommaren. Vi har många roliga idéer som vi vill förverkliga när vi blivit fler. Det tycker jag är en av våra styrkor – vi vågar prova och är snabba på att få ut saker. Det är en bransch där allt går väldigt snabbt och då gäller det att agera, säger Andreas.

Hur stor bokmal är du själv?
– Inte jättemycket till bokmal, faktiskt. Jag tycker om att läsa på sommaren och slappnar helst av med en deckare. Då blir det gärna Harlan Coben och Michael Connelly.

Nu har det gått två år sedan flytten norrut och livet har blivit rikare för familjen som köpte ett hus på Mobacken.
– Vi har mycket mer tid med barnen, det är samma sak med våra föräldrar. Nu blir det inte de här intensiva besöken när allt ska göras, utan de kan vara en del av barnens vardag på ett annat sätt.
Men en sak har barnen inte glömt med Stockholm.
– De brukar prata om att det borde finnas ett Gröna Lund i stan…

Namn: Andreas Larsson, 41
Familj: Sambon Karolina, 39, barnen Emma, 6, Elias, 7