Saleta, Skellefteå och spansk privatresemarknad

Saleta, Skellefteå och spansk privatresemarknad

Snart öppnar flyglinjen mellan Girona/Barcelona upp igen - för tredje året i följd. Där hittar vi Saleta som tar emot och vinkar av spanjorer på Skellefteå Airport.

Det är mars och vi är på väg till flygplatsen i Skellefteå. Saleta vill dit och kolla så att allt är ok inför fredag. Då öppnar Ryan Air nämligen upp flyglinjen mellan Skellefteå och Girona/Barcelona - för tredje året i följd. Saleta tar emot och vinkar av spanjorer på Skellefteå Airport vid Ryan Airs avgångar. Förstärkt värdskap, kallar man det och det är uppskattat.

– Jag pratar med besökarna och kommer med tips, säger Saleta. Dessutom får jag en uppfattning om vart de är på väg och hur de har haft det under resan. För tre år sedan lämnade Saleta Galicien i Spanien för Skellefteå och Swedish Lapland. På den tiden fanns det inte många spanska turister i Skellefteå, men det har förändrats. Nu har Saleta en nyckelroll i Destination Skellefteås satsning mot spansk marknad. En satsning som stadigt gör att fler och fler spanjorer hittar till Skellefteå och Swedish Lapland.

Träteknik i Skellefteå

Att det blev Skellefteå berodde på hennes sambo, Miguel.
– Han skulle läsa en master i träteknik, berättar Saleta, och valet stod mellan en stad i Tyskland eller Skellefteå och Luleå tekniska universitet. Att det blev Skellefteå berodde dels på utbildningens höga kvalitet men också på de möjligheter som en plats långt upp i norr erbjuder.
– Vi älskar Skellefteå och Swedish Lapland, säger Saleta och skrattar. Miguel flyttade till Skellefteå år 2009 och fyra månader senare kom Saleta.

Skellefteå – Barcelona tur och retur

I samma veva som flyglinjen mellan Skellefteå och Girona/Barcelona öppnades kontaktade Destination Skellefteå Saleta.
– Flyglinjer är viktiga för en turismdestinations utveckling, säger Anders Hellgren, VD på Destination Skellefteå. Eftersom kännedomen om Skellefteå och Swedish Lapland var relativt låg i Spanien och våra resurser begränsade valde vi att försöka tänka annorlunda. Det innebar smarta samarbeten, annorlunda tävlingar, kampanjer och högeffektiva medieresor.
– Vi sidan av en rad bloggresor genomförde vi en tävling där en svensk familj fick chansen att vinna en spanjor, berättar Anders. Samtidigt gick Visit Sweden i Spanien ut med ett omvänt budskap. Nämligen chansen för en spanjor att vinna en dag med en svensk familj. Arrangemanget föll väl ut och genererade en hel del uppmärksamhet.
– Det totala PR-värdet för vår spanska satsning 2012 är beräknat till nästan 16 miljoner, berättar en stolt Anders.

Språket som nyckel

Idag har Saleta en nyckelroll i Destination Skellefteås arbete mot spanska privatresemarknaden. Det betyder att hon sköter om all digital kommunikation mot Spanien och syftet är främst kännedomsmarknadsföring via facebook, blogg och webbplatsen www.laponiasueca.se . Dessutom driver hon och Miguel bloggen www.blogdesuecia.es som har runt 700 besökare per vecka.
– Vi är övertygade om att spanskan är nyckeln för oss, fortsätter Anders. Tack vare Saleta kan vi kommunicera med Spanien på spanjorers sätt. Vi kan spela på alla strängar, både kulturella preferenser och sociala koder. Det ger oss mycket. Bland annat trovärdighet.

Natur och stora avstånd

I Skellefteås nya turismstrategi finns förstås Spanien utpekad som en prioriterad målmarknad och det är genuina natur- och kulturupplevelser som ska vara driva inresandet.
– Spanjorer vill besöka Skellefteå och Swedish Lapland av EN anledning, säger Saleta, och det är naturen. Visst uppskattar de en dag på stranden men sol och bad har de på närmare håll.
För att lära sig mer om de spanska besökarna genomfördes under förra säsongen en enkätundersökning på Skellefteå Airport. Även om resultatet väl speglade förväntningarna fanns där också några överraskningar.
– Eftersom regionen Swedish Lapland är stor har vi tryckt på Fly and drive-koncepten en hel del, berättar Anders, men att så många väljer att göra Sverige, Norge OCH Finland under en vistelse var också för oss lite överraskande. I vissa fall kan det röra sig om bilkörning i 250 mil eller mer.
Saleta instämmer och förklarar:
– Men känslan av att oavbrutet och i sin egen takt få köra mil är exotiskt för någon som aldrig kört utanför en storstad. Lite grann som en route 66 fast genom skandinavisk tajga.

Spansk modell på italienska

På fredag kommer de första spanjorerna och Saleta är laddad.
Destination Skellefteå har precis ”lånat” ut sitt Facebook-konto till en inflyttad italienska och tanke är, precis som med Saleta, att hon ska sprida bilden av Skellefteå bland sina landsmän hemma i Italien.
– Hennes första inlägg genererade 254 likes och 24 delningar, berättar Anna Lindfors ansvarig för den italienska satsningen.
– Vi tror att den här modellen med att låta människor som valt att bosätta sig här berätta om oss för sina landsmän, avslutar Anders. Och på det området ger Saleta Skellefteå fördel.

Är du nyfiken på vad som skrivs och sägs om Skellefteå och Destination Skellefteås partners i spansk och italiensk press?

www.destinationskelleftea.se

Text: Destination Skellefteå