Byt jobb!

Byt jobb!

Idag finns enorma möjligheter om du är sugen på ett nytt jobb i Skellefteå. Företag skriker efter arbetskraft och kanske är det läge att fundera på om det inte är dags för en ny karriär? Snart går årets upplaga av Framtidsmässan av stapeln.

Tidigare fanns det gott om folk och kort om jobb. Men tiderna förändras och idag är det ”arbetstagarens marknad”. Det vill säga, det är lättare att hitta jobb än att hitta anställda.

– Folk kommer inte stå och knacka på dörren till arbetsgivarna framöver. Det gäller för företagen att visa att de finns för att kunna säkerställa både personal och rätt kompetens, säger Torunn Törnblom, kommunikatör på Skellefteå kommun och delaktig i Framtidsmässan.

Arbetsgivare och lärosäten på samma plats
Situationen lockar fler företag än någonsin till årets Framtidsmässa. Många uppfattar nog Framtidsmässan som en mässa för studenter och arbetslösa, men den är öppen för alla och företagen letar efter allt från ex- och sommarjobbare till fast anställda. Bland tjänsterna som nämns i programmet syns bland annat programmerare, väktare, chaufförer, digitala strateger, lokalvårdare och medarbetare till café, reception och restaurang. Dessutom kommer givetvis bemanningsföretag och lärosäten. Totalt 84 utställare kommer till mässan, ett nytt rekord sedan mässan startades år 2015.

– Tidigare fanns flera olika träffpunkter så som arrangemang på Campus, en sommarjobbsmässa och en rekryteringsmässa. Det kändes vettigare att slå ihop dem och skapa en mässa för allt. Tanken är att arbetskraften ska träffa arbetsgivarna, antingen för att kunna få ett jobb eller för att föra dialog kring vad de behöver för kompetens framöver och hur de kan bli anställningsbara snabbt. Genom att bolla direkt med arbetsgivarna och även träffa lärosätena blir det enkelt att både se möjligheter och skapa en plan för framtiden. Eller för all del hitta rätt direkt och gå därifrån med ett anställningsavtal i handen, säger Torunn.

Anställda efter mässan
Ett av företagen som tidigare ställt ut på mässan och även kommer i år är Peab Anläggning. Annica Nilsson berättar att anledningen till att de var på plats var att träffa potentiella framtida medarbetare.
– Vi har anställt personer som vi skapade kontakt med under mässan. Vi fick ett gott första intryck och de fick sedan komma på intervju när de sökte tjänster hos oss. De anställdes för säsongsarbete och några fick sedan tillsvidareanställningar.

Enligt Annica är det bra att arbetsgivare och lärosäten finns på samma mässa.
– Det finns besökare som kanske inte är aktuella för anställning nu, men som vi kan diskutera kommande möjligheter med. Vi kan ge tips kring vilken kunskap vi söker. Då skolorna också är på plats kan diskussionerna tas vidare direkt för att hitta en bra väg fram.

Tips till dig som planerar att besöka mässan:

• Kika i programmet för att få en bild av vad utställarna har för behov och vilka du vill träffa. Sätt din personliga utveckling i centrum.
  • Förbered dig och för en dialog med arbetsgivaren. Om de inte söker din kometens idag, hur ser det ut framöver? Kan du komplettera med någon utbildning som gör dig mer aktuell?
  • Ta med CV och personligt brev.
  • Du behöver inte vara på mässan hela dagen, gå när det passar.

Framtidsmässan
1 mars 2018 klockan 9.00–15.00, Scandic Skellefteå.
Alla är välkomna, ingen föranmälan. Kostnadsfritt inträde.