Viktor Agnarsson, vinnare av Läsliganpriset 2019

Första vinnaren av Läsliganpriset

Det första Läsliganpriset delas ut på Bokmässan i Göteborg under torsdagen. Vinnaren är Viktor Agnarsson, barn- och ungdomstränare i Skellefteå Tennisklubb.

– Det känns ärofyllt och glädjande att få ta emot Läsliganpriset. Samtidigt motiverar det mig att fortsätta göra insatser för att barn ska kunna upptäcka att det finns något mer kring idrotten, säger Viktor Agnarsson.

Läsligan är ett projekt som för sex år sedan initierades av Skellefteå kommun, biblioteksenheten och marknadsenheten, samt kommunikationsbyrån Henson. Lokala samarbetspartners i projektet är tidningen Norran, SISU Idrottsutbildarna och Akademibokhandeln.

Syftet med Läsligan är att skapa engagemang för mer läsning och ökad läsförståelse med idrottande barn i åldrarna 9–14 år som primär målgrupp.

– Läsligan är ett utmärkt exempel på hur vi i Skellefteå tar täten som en framsynt kommun. Genom de olika aktiviteter som Läsligan genomför stimulerar vi till läslust och lärlust. Läsande barn behöver sporta lika mycket som sportande barn behöver läsa och det är här som Läsligan kan inspirera att göra både och, säger Helena Renström, marknadschef i Skellefteå kommun.

Lyfter en förebild

Som en utveckling av projektet instiftades i år Läsliganpriset för att lyfta en förebild och uppmärksamma någon som gjort något extra för att lyfta läsandet hos unga.

Läsliganprisets jury har utsett Viktor Agnarsson, som tränar flera olika grupper av barn och ungdomar i Skellefteå Tennisklubb, som vinnare bland kandidaterna som vem som helst har haft möjligheten att nominera.

– Juryn hade flera goda kandidater att ta ställning till. Att valet i slutändan föll på Viktor beror dels på hans engagemang för att skapa något utöver själva idrotten i de idrottsmiljöer för barn och ungdomar som han verkar i, dels på att Viktor är skicklig på att utmana normer om vad och vem en läsande ung idrottare är, säger Mikke Ejrevi, bibliotekschef i Skellefteå kommun och ordförande i Läsliganprisets jury.

Högläsning och läsutmaning

Viktor Agnarsson har bland annat infört högläsning vid Skellefteå Tennisklubbs lektennis och skapat läsutmaningar i tennisskolan där barnen på ett lustfyllt sätt har fått tävla i att läsa mer.

– Det blir så många positiva effekter av att barnen läser mer i anslutning till idrotten. Läsningen fungerar som avslappning och den föder kreativitet och fantasi som är nyttigt även i idrottsutövandet. Med hjälp av ett utökat ordförråd, som läsning ger, kan barnen samtidigt bli bättre på att kommunicera med varandra och att uttrycka sig på justare sätt i samvaron kring idrotten, säger Viktor.

Läsliganprisets prissumma till vinnaren är på 20 000 kronor.

– Jag har redan några idéer för vad jag skulle kunna hitta på med pengarna. Det kanske kan ge utrymme för fler läsfrämjande insatser eller så författar jag en bok som rör det här området, säger Viktor.

Läsliganpriset – juryns motivering

”Du kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka. Viktor Agnarsson, tränare för barn och ungdomar i Skellefteå Tennisklubb, tänker utanför boxen i sitt ledarskap. Genom att införa en rad läsaktiviteter utanför planen i den ordinarie verksamheten har Viktor väckt nyfikenhet och lust för läsning hos de unga och öppnat deras sinnen för något mer än bara sport. Därför vinner Viktor Agnarsson det första Läsliganpriset.”

Läsliganprisets jury

Mikke Ejrevi, bibliotekschef Skellefteå kommun (ordf), Helena Renström, marknadschef Skellefteå kommun, Åsa Stocksén, vd Henson, Jonas Fahlman, läsande ungdomsidrottsledare, Hanna Marklund, ambassadör Läsligan, Marcus Melinder, chefredaktör Norran, Anneli Lundqvist, butikschef Akademibokhandeln, Annelie Nilsson, verksamhetschef SISU Idrottsutbildarna.

Välkomna att träffa representanter för Läsligan och vinnaren av Läsliganpriset på Bokmässan i Göteborg!

Torsdag 26/9 kl 17.10–17.20 delas Läsliganpriset ut på Biblioteks- och berättarscenen i D-hallen.
Fredag 27/9 kl 10.00–10.15 informerar vi om Läsligan på BonnierHoops-scenen i F-hallen.
Vidare finns Läsligan under hela Bokmässan på plats i monter D03:16 i D-hallen.

För ytterligare information, kontakta:

Mikke Ejrevi, bibliotekschef Skellefteå kommun, 070–330 47 11
Helena Renström, marknadschef Skellefteå kommun, 072–560 48 37