Skellefteå ledande på sex och samlevnad

Den årliga nationella FSUM ungdomsmottagningskonferensen kommer till Skellefteå 2016 och det är ingen slump.
– Ungdomsmottagningen i Skellefteå har tidigare uppmärksammats för sitt framgångsrika arbete med ungdomar om sex och samlevnad i samarbete med teatergruppen UngHästen, säger Bo Wikström på Skellefteå Convention Bureau.

Föreningen för Sveriges Ungdomsmottagningar – FSUM – bildades 1988 och är en sammanslutning av Sveriges ungdomsmottagningar. – Vi har varit innovativa i vårt arbete med unga i Skellefteå, berättar Maria Nordqvist, barnmorska på ungdomsmottagningen. Vi har vågat ta plats och berättat om vår verksamhet vilket har bidragit till att vi nu får konferensen hit.

Arbetet med att locka konferensen, som under tre dagar samlar mer än 500 barnmorskor, läkare och kuratorer med flera från 220 mottagningar i hela landet, har pågått under ett helt år. – Att det samlas så mycket kunskap och kompetens i Skellefteå är bra för Kvinnokliniken och för våra olika verksamheter, säger Ulf Oscarsson, chefsläkare, Skellefteå Lasarett. Det ger oss goda förutsättningar att positivt påverka våra ungas framtida hälsa och livsvillkor.

Konferensen ämnar bland annat stimulera utvecklingen av befintliga ungdomsmottagningar och främja utbytet av erfarenheter mellan dem. Senast genomfördes konferensen i Stockholm och 2016 är det dags för Skellefteå. – Jag är naturligtvis stolt över att vi har en framgångsrik ungdomsmottagning och tycker det är starkt att lokala värdar lockar konferenser till Skellefteå. Villkoren för barn och ungdomar är strategiskt viktiga frågor för kommunen, inte minst i arbetet med att behålla och även locka hit nya barnfamiljer, menar Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå.

Fakta Ungdomsmottagningen: Övergripande målen för ungdomsmottagningen är att främja ungdomars hälsa, stärka identitetsutveckling och sexuell utveckling samt förebygga oönskade graviditeter och sexuellt överförbara infektioner. Den ska också vara en frizon för ungdomar där det är lätt att samtala med vuxna om intima och känsliga frågor.

Kontakt Maria Nordqvist Ungdomsmott.skelleftea@vll.se 0910-770540, Bo Wikström, Skellefteå Convention bureau, bo@skellefteacvb.se.