Foto: Sven Burman, Visit Skellefteå

Skellefteå Magasin – Finalist i Svenska Publishingpriset

I november 2018 släppte Visit Skellefteå, tillsammans med marknadsenheten vid Skellefteå kommun ett eget magasin med syftet att lyfta fram människorna i Skellefteå. Så väl de som bor och verkar här som de som besöker platsen. De som hittat hit, hittat hem eller bara längtat bort. Nu är magasinet nominerat till Sveriges finaste och mest prestigefyllda pris för publicister. Nämligen Svenska Publishingpriset

– I magasinet fick vi möjligheten att visa människorna som gör att Skellefteå sjuder av kreativitet, kultur och spännande utveckling. Magasinet är en kärleksförklaring – en ogenerad hyllning – till Skellefteå. Till platsen, men framför allt till människorna som fyller den med mål och mening, förklarar Maria Broman, VD för Visit Skellefteå

Magasin Skellefteå är ett brett magasin som ger platsen karaktär och som kan användas mot så väl besökare, invånare och näringsliv tillsammans. Magasinet har distribuerats via Turistcentrum, boendeanläggningar, butiker och många andra naturliga mötesplatser i kommunen. Det har ofta varit ett givet inslag vid evenemang och som en gåva och ett första möte med platsen för många besökare.

– Magasinet är både modigt och unikt på det viset att det inte bara visar upp en polerad yta, eller används som en kommersiell turistprodukt. Vi valde att blanda skönmålande och inspirerande stories med bl.a. en liknelse mellan Skellefteå och Twin Peaks, samt en artikel om staden som glömde bort sin vackra och centrala älv under decennier. Det är viktigt att vara transparent och ge en ärlig bild där man lyfter såväl styrkor som utmaningar, säger Helena Renström, marknadschef för Skellefteå kommun

Maria Broman

VD Visit Skellefteå 070 - 726 02 04