Sofia Tunberg, en av föreläsarna under Bizbuz.

Spännande dagar väntar på årets Bizbuz

På tisdag startar årets upplaga av Bizbuz. Temat är Den nya industrins växtplats och programmet utgår från den hyperspännande fas som Skellefteå befinner sig i.

Den 15–18 januari är det återigen dags för Skellefteås näringslivsvecka. Under Bizbuz delar föreläsarna med sig av sina erfarenheter och utbyter idéer med varandra. På fredagen avslutas veckan festligt med Alvargalan där Skellefteås näringsliv hyllas.

Bizbuz tre dagar på The Great Northern har olika infallsvinklar. Tisdagen ger en nulägesanalys, under onsdagen föreställer vi oss Skellefteå om fem år och på torsdagen inspireras deltagarna i konsten att väcka uppmärksamhet.

På Bizbuz berättar Bolidens vd Mikael Staffas om hur företaget ska stärkas ytterligare efter ett av sina mest framgångsrika år. Besökarna får lyssna till David Halldén, koncernchef för Elite Hotels som är kulturhusets hotell- och konferensentreprenör, i ett samtal om vad som krävs av ett Kulturhus som vågar. På scen syns även Milad Mohammadi, en av Nordens mest efterfrågade talare inom mångfald och ledarskap, och robotutvecklaren Sofia Thunberg som berättar om framtidens AI och robotik.

– Sist jag var i Skellefteå var jag ledare på Genicampinglägret. Den här gången kommer jag till näringslivsdagarna med fokus på framtiden. Området verkar fortsatt ligga i framkant och det ska bli jättekul att få inspirera inom robotik, säger Sofia Thunberg.

Medverkar gör också representanter från bland annat Northvolt, Skellefteå kraft, Placebrander, Arctic Game Lab och T2 College.

– Vi ser fram emot en ny spännande upplaga av Bizbuz. Vår förhoppning är att så många som möjligt ska ta del av inspirerande och kreativa föreläsare och samtal, säger Skellefteå kommuns näringslivschef Bengt Ivansson.

Precis som vanligt är Bizbuz öppet för alla, det krävs ingen anmälan och det kostar ingenting att delta. Programmet finns på bizbuz.se.