Stort intresse för att hyra ut sin bostad under SM-veckan i Skellefteå

Stort intresse för att hyra ut sin bostad under SM-veckan i Skellefteå

Skellefteå står inför ett jättearrangemang när SM-veckan arrangeras 20-26 mars, 2018. Det blir nämligen den största SM-veckan någonsin med 27 olika idrotter, 3500 utövare och massor med tillrest publik. Och trycket på boendeanläggningarna är stort.

I samband med SM- veckan förväntas ett större antal inresande än vad Skellefteå egentligen har kapacitet för. Skellefteås drygt 1500 kommersiella bäddar kommer helt enkelt inte att räcka till. För att möta upp den stora efterfrågan har Visit Skellefteå gått ut till allmänheten med budskapet ”hyr ut din bostad”.

– Trycket på vore boendeanläggningar är enormt, säger Maria Rautio evenemangsansvarig på Visit Skellefteå. Men tack vare att allt fler skelleftebor vill hyra ut sina privata bostäder ser det ljust ut. Vi tror och hoppas att vi kommer att kunna erbjuda bra boendena till alla.

– Det är första gången vi gör en kampanj för att försöka få skellefteborna att hyra ut sina bostäder, säger Anna Bodell på Skellefteå Turistcenter.

Gensvaret från allmänheten har varit över all förväntan.

– Vi har klart med drygt 30 bostäder och många fler är på väg in.

– Från tidigare SM-veckor vet vi att många uppskattar att bo privat. Vi är väldigt tacksamma över det fina värdskap som skellefteborna visar upp genom att ställa sina bostäder till förfogande, avslutar Maria.

För mer info om hur du kan hyra ut din bostad se
www.visitskelleftea.se/hyr-ut-ditt-hus/

Maria Rautio