Skellefteå Kraft byter visuell identitet

Skellefteå Kraft byter idag utseende med alltifrån logotyp till nya färger och nytt sätt att uttrycka sig.

- Precis som tidigare fortsätter vi vara det personliga energibolaget som står på kundens sida, men bytet av visuell identitet signalerar en utveckling och modernisering av företaget. Den nya grafiska profilen visar också vår vilja att vara ett energibolag för hela svenska marknaden. Med en tydligare profil kan vi tala med en tydligare röst och öka igenkänningen säger Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft.

Det nya visuella uttrycket understryker bolagets norrländska ursprung och den kraft som bolaget producerar i form av energi och hållbar utveckling. Uttrycket förmedlar också enkelhet och transparens. Grunden är en lila symbol som kombinerar bokstäverna S och K, där S står för ursprunget Skellefteå och K för kraften. Den lila färgen kombinerar stabiliteten i blått och energin i rött och associeras, enligt färglära, med bland annat visdom och kreativitet.

Bytet kommer att ske löpande, med start den 9 juni. Först ut är skyltarna på fasaden på huvudkontoret i Skellefteå och vissa fordon. Kunderna börjar att se förändringen på hemsidan, kuvert och brevpapper från Skellefteå Kraft. Bytet kommer att kosta 12 miljoner.

- Vårt mål att hållbarhet ska genomsyra våra beslut har varit vägledande även i det här fallet. Därför görs bytet successivt och material kommer, så långt det är möjligt, att återanvändas, säger Hans Kreisel.

Skellefteå Krafts tidigare visuella identitet togs fram i samband med avregleringen av elmarknaden för snart 20 år sedan. Den nya visuella identiteten har utvecklats av designbyrån Bold i nära samarbete med Skellefteå Kraft.

För mer information, kontakta:
Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft
mobil 070-295 66 62