Skellefteå Kraft varslar i Storuman

Som en följd av att Skellefteå Kraft lägger ner pelletsproduktionen i Storuman tvingas företaget att varsla elva medarbetare vid Biostor i Storuman.

– Vi lägger ett varsel utifrån en bedömning och en risk att det inte går att hitta ersättningsjobb till samtliga medarbetare i Storuman, säger Seved Lycksell, affärsområdeschef Produktion.

Medarbetare och fackförbund som berörts är informerade och MBL- förhandling kommer att ske 17 februari. Nu kommer det genomföras en omplaceringsutredning för att i försöka hitta nya tjänster till de berörda medarbetarna.

Under november 2013 beslutade Skellefteå Krafts styrelse att avbryta viloläget av pelletsfabriken i Storuman och definitivt lägga ner pelletsproduktionen vid bioenergikombinatet i Storuman. Dessutom kommer all direktförsäljning av pellets till företag och privatpersoner avslutas sommaren 2014.

För mer information:
Seved Lycksell, affärsområdeschef Produktion