Taklagsfest i Floda - Gammal tradition i ny fattning

– Visst kunde det se ut så förr, men vi har valt att återuppliva konceptet i betydligt mer tidsenlig tappning i våra bostadsprojekt. Nu låter vi de inflyttande lära känna sina blivande grannar, samtidigt som de träffar byggarna. Det skapar trygghet för de boende, men det hjälper också oss i vårt kvalitetsarbete. Inget sporrar så mycket som att möta de blivande brukarna öga mot öga, berättar Martin Larsson.

Just ett sådant kalas hölls i juni på Herrgårdsbacken i Floda, ett område med 80 bostadsrätter och hyresrätter där det är inflyttning ungefär runt årsskiftet.

– Herrgårdsbacken har varit ett väldigt efterlängtat projekt. Det har knappt byggts några nya lägenheter i Floda sedan nittiotalet. Mäklarna på orten har haft långa köer med folk som velat sälja sina villor och teckna sig för en lägenhet långt innan vi kom in i bilden 2014. Närheten till kunderna är ett självklart förhållningssätt för oss, så ett event som en taklagsfest blir ett helt naturligt och inte minst väldigt uppskattat inslag i säljprocessen, menar Maria Larsson, som sköter alla kontakter med de inflyttande.

Att som här kombinera ett kalas med en visning så pass långt före färdigställandet underlättar mycket, menar Malte Larsson:
– Visningen ger oss bra feedback som gör det lättare att möta förväntningarna på slutprodukten. En viktig princip i sammanhanget är att de inflyttande bara får titta in i den egna lägenheten, aldrig i grannarnas – det är en fråga om integritet. Enda undantaget från det är den referenslägenhet som ställts i ordning i närapå färdigt skick, den behövs för att ge det rätta intrycket. Många har svårt att visualisera sin nya lägenhet utifrån en ritning och 3D-skisser räcker inte heller ända fram. Men på plats blir det plötsligt verkligt, skala 1:1 är oslagbart!

Mötet med verkligheten leder också till många synpunkter i stort som smått – och det är viktigt att de kommer fram på ett så tidigt stadium att vi kan ta dem till oss och vid behov finslipa här och där, menar Martin:
– Många i branschen är rädda för ”kundens kund”, men det är dumheter. Visst blottar man sig genom att möta kunderna så här – vi måste ju se till att leva upp till vad vi har lovat – men gör man ett bra jobb har man inget att oroa sig för. Vid extremt påkostade lyxbyggen kan förväntningarna förvisso vara skyhöga och nog så besvärliga att hantera, men sådana projekt håller vi oss ifrån på grund av de höga riskerna. Vi föredrar mer sansade projekt, men det är alltid viktigt att vara överens med kunderna om var nöjdhetsribban ska läggas – och se till att den nivån håller projektet igenom.