”Alla på snö” har aktiverat över 138 000 unga på tio år – Nu är det Hammarbybackens årliga tur

Över 138 000 barn och ungdomar från 53 kommuner har fått möjligheten att uppleva och utforska skidglädje genom "Alla på snö", som nu genomförs för tionde året i rad. Nu kommer "Alla på snö" tillbaka till Hammarbybacken. Under vecka 9–11 fylls åter citybacken med glada fjärdeklassare, fritidshemsbarn och gymnasieelever som kostnadsfritt får känna på att glida nerför backen. Sammanlagt kommer ytterligare över 1 000 barn få pröva och upptäcka glädjen med alpin skidåkning i Hammarbybacken.

Skidglädje under en dag med "Alla på snö". Foto: Ulf Palm

– Hammarbybacken är en fantastisk arena. Mitt i Stockholm finns en anläggning som ena dagen arrangerar världscuptävlingar för eliten och andra dagen låter många barn, som kanske aldrig annars fått chansen, testa alpin skidåkning. Och tack vare de två rullbanden kan nybörjare relativt enkelt klara sig själva. Många barn vill åka ankarliften först men eftersom berget har så många olika sätt att utmana barnen, så startar vi vid rullbandet för samtliga barn för att sedan trappa upp utmaningen efter varje barns enskilda behov och utveckling, säger Johan Linnaeus, ansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Svenska Skidförbundet har tillsammans med Stockholms stad och Hammarbybacken samarbetat för att i denna omgång genomföra totalt tre veckor med Alla på snö i Hammarbybacken. Det är barn från totalt 27 grundskolor, tre fritidshem och tre gymnasieskolor som får möjlighet att testa alpin skidåkning i Hammarbybacken. Alla på snö är Svenska Skidförbundets satsning för att få fler barn och ungdomar att upptäcka skid- och snowboardåkning, initiativet har fått stort genomslag över hela landet. Allt är kostnadsfritt för barnen, till och med utrustning finns att låna, just för att alla ska kunna delta. Och nu är det alltså Hammarbybackens årliga tur att ta emot över 1 000 fritidshemsbarn och fjärdeklassare.

– Svenska Skidförbundets projekt Alla på snö ligger oss varmt om hjärtat. Sedan starten 2009 har Alla på snö inspirerat barn och ungdomar till en hälsosam livsstil och ett aktivt friluftsliv. Över 138 000 barn och ungdomar har fått möjligheten att uppleva skidglädje och aktiviteter på snö, något som känns högaktuellt när man ser till utvecklingen i samhället med alltmer stillasittande bland unga, säger Linda Morell, PR-chef SkiStar AB.

En allt mer stillasittande vardag är ett stort hälsoproblem och kommer så att växa.Studier visar att de som rör sig regelbundet har bättre studieresultat, bättre självförtroende och mår bättre rent allmänt. Folkhälsoinstitutets senast rapport visar att barn och unga sitter stilla i högre grad än tidigare.Enligt Folkhälsoinstitutets senaste rapport rör sig sex av sju skolbarn för lite. Avsaknad av fysiska aktiviteter leder till att skelettet inte byggs upp lika bra och att muskelfunktionen försämras. WHO:s rekommendation för barn och unga (5–17 år) är fysiskt aktiva med minst måttlig intensitet 60 minuter per dag, för att förebygga ohälsa.

– Vi kan se att Alla på snö leder till en ökad vilja bland de barn och ungdomar som deltar att röra på sig och även att nyfikenheten väcks för flera typer av fysisk aktivitet, vare sig det är på snö eller inte, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet.

- Förutom att vara engagerade i Alla på snö så erbjuder vi även årligen Stockholms och Nackas skolor åk 1-9 gratis friluftsdagar i Hammarbybacken. Vi bjuder på skidhyra och SkiPass så det ska vara jämlikt andra aktiviteter kostnadsmässigt och så enkelt som möjligt att för en skola att låta elever få pröva på alpin skidåkning, avslutar Linda Morell.

Fakta Alla på snö

För att få fler barn att upptäcka hur nyttigt och roligt det är med fysisk aktivitet har Svenska Skidförbundet sedan 2008 satsat på Alla på snö. Tillsammans med kommuner och skolor i Sverige bjuder de in fjärdeklassare på en för barnen kostnadsfri dag där barnen får låna den utrustning som behövs så att de kan delta i olika aktiviteter på snö som längd-, alpin- och snowboardåkning. I år kommer preliminärt 23 000 barn från 52 kommuner att delta.

Genom att bjuda in fjärdeklassare från flera skolor inom kommunen når Alla på snö även de barn och ungdomar som aldrig tidigare har prövat att åka på snö. Förhoppningen är att det leder till att fler upptäcker nyttan och glädjen med olika aktiviteter på snö och att det väcker ett intresse att röra på sig – som räcker livet ut.

Alla på snö är möjligt att genomföra tack vare stöd från Postkodlotteriet, Vattenfall, OBOS och SkiStar.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.