Bästa försäsongen i Hemsedal på fyrtio år

Bästa försäsongen i Hemsedal på fyrtio år

Hemsedal har hatt den beste forsesongen siden Hemsedal Skisenter åpnet i 1961. Veksten i kommersielle gjestedøgn endte på pluss 16 % i november og pluss 33 % i desember. De gode novembertallene skyldes veldig tidig oppstart av skisesongen den 7. november, med flotte forhold og masse snø i både bakker og terreng fra oppstart. De store snømengdene og det stabile vinterværet ga en vekst på 37 % i norske gjestedøgn og 30 % i utenlandske gjestedøgn i desember.

Turistsjef i Hemsedal Gunn Eidhamar synes det er ekstra hyggelig med den store veksten fra Danmark i desember. Danske familier har over lang tid vist at de setter stor pris på å feire julehøytiden i Hemsedal hvor familiehygge kombineres med aktive dager på ski. Og denne julen slo de alle rekorder med en vekst på hele 48 % i danske gjestedøgn i desember. Danskene er i forveien den største utenlandske nasjonen i Hemsedal om vinteren. Gledelig er det at desember også ga pen vekst i andre prioriterte utenlandsmarked som Sverige, Tyskland og Nederland. Kun Storbritannia og Russland hadde tilbakegang.

Resultatet for 2009 i Hemsedal (hotell, hytter, camping og hytteformidling) ble 658.413 kommersielle gjestedøgn. Andelen utenlandske gjestedøgn var 49 %. 2009 ga en liten nedgang i gjestedøgn på en prosent mot nærmere 3 % vekst i 2008 (landsgjennomsnitt minus 3 % for 2009). Norge hadde en vekst på 3,5 % (landsgjennomsnitt minus 1 %) mens utenlandske gjestedøgn gikk tilbake med 5,4 % (landsgjennomsnitt minus 10 %). Vinteren gikk i et lite pluss med rundt 2000 gjestedøgn, mens sommeren (juni-oktober) gikk noe tilbake, primært som følge av nedgang i campinggjestedøgn i juli og august. Her var det nok ikke finanskrisen, men den våte sommeren som var årsaken. Sett i forhold til finanskrisen og valutasvingninger har de største utfordringene i 2009 vært det svenske, britiske og russiske markedet.

Tar man med den rekordhøye bruken av private hytter i Hemsedal (60 bruksdøgn i snitt) har Hemsedal godt over 1,5 millioner gjestedøgn i året. Og omsetning hos handelsstand og i Hemsedal Skisenter viser at hyttefolket har brukt hyttene ekstra flittig i 2009.

Prognosene for resten av vintersesongen ser veldig bra ut, og Hemsedal regner med at vintersesongen 2009/10 blir en ny rekordsesong.

Foto:
Hemsedal Alpin Lodge, Nils-Erik Bjørholt