Danskarna skapar högtryck för skidsemester – 9% ökning redan nu

Intresset från danskar att boka sin skidsemester tidigt är rekordstort. Med en ökning av danska skidgäster till SkiStars skidorter den gångna vintern fortsätter intresset att öka. Det danska högtrycket på skistar.com är redan nu 9%* högre än vid samma tidpunkt förra året.

- Vi vet att våra skidorter passar den danska gästen väldigt bra och nu med den nya flygplatsen placerad mellan Sälen och Trysil förbättras resvägen. Den svaga svenska kronan gör också att danskarna får mer kvar i plånboken genom att välja att skidsemestra i Skandinavien, säger Mathias Lindström som är Försäljnings- och marknadsdirektör på SkiStar.

Den 22 december startar flygbolaget BRA sina flyglinjer till nya Scandinavian Mountains Airport (belägen mellan Sälen och Trysil) och där finns två aktuella flyglinjer för danskar. Från Ängelholm Helsingborg Airport finns två alternativ i veckan, torsdagar och söndagar. Den 26 januari startar flyglinjen från Malmö Airport som går på söndagar. Transfertiden från flygplatsen är endast 10 minuter till Sälens närmast belägna skidområde Hundfjället och 40 minuter till Trysil vilket gör den totala restiden både kortare och bekvämare än tex bil och båt.

- Trysil och Sälen är sedan tidigare välkända och omtyckta av danska gäster. Sälen med sina 100 skidbackar och Europas största knappliftsystem passar verkligen den danska småbarnsfamiljen. Trysil som erbjuder nära 70 välpistade backar och en oerhört hög kvalitet på allt från liftar till lägenheter och hotell passar också den danska familjen, säger Mathias Lindström som är Försäljnings- och marknadsdirektör på SkiStar.

Ängelholm Helsingborg Airport erbjuder goda parkeringsmöjligheter med nära 1 000 platser i nära anslutning till terminalen. Accessen till Malmö Airport från Danmark är mycket bra och parkeringsmöjligheterna goda.

*SkiStar AB bokningsstatistik Danmark vintern 18/19 i jämförelse med samma period 17/18 samt bokningsstatistik från dagens datum för kommande vinter jämfört med samma tid föregående år.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.