Fortsatt rekordstarkt bokningsläge, upp 12 procent.

Fortsatt rekordstarkt bokningsläge, upp 12 procent.

-Vi ser med stor tillförsikt fram emot säsongen 2015/16. I dagsläget är vi igång på samtliga destinationer och ser fram emot att välkomna våra gäster till jul- och nyårshelgerna. Bokningsläget, mätt i antalet objektsnätter, är fortsatt 12 procent högre än vid samma tidpunkt föregående år och samtliga veckor fram till påsk är bättre bokade än föregående år. Alla destinationer uppvisar en ökning. Högsäsongsveckorna bokar som tidigare starkt och kompletteras med ett ökat intresse i mellanperioderna, bland annat tack vare SkiStar Business och Valles Vinterveckor. Drygt 80 procent av säsongens bedömda logiförsäljning har bokats i dagsläget. Förhoppningsvis medför det ökade intresset för vintersemestrar även en ökad beläggning i privata bäddar vilket påverkar SkiStars verksamhet positivt, säger Mats Årjes VD SkiStar.

-Som vi kommunicerade föregående vecka har vi fått en möjlighet att ta ytterligare ett steg i bolagets historia genom att etablera oss i Österrike. St Johann in Tirol är en klassisk skidort belägen i österrikiska Tyrolen och grannkommun till Kitzbühel. Med St Johann har vi hittat en bra skidort att etablera SkiStar i alperna. Genom vår kunskap, destinationens geografiska läge samt en positiv hotellexpansion i St Johann ser vi en utvecklingspotential för destinationen. Genom detta kompletterar vi våra skandinaviska destinationer med en europeisk skidort i erbjudandet till våra gäster. Vi får också möjligheten att profilera St Johann som en SkiStar-destination med fokus på familjens skidupplevelse mot en europeisk målgrupp. Sammantaget ser vi etableringen i alperna och St Johann som ett utvecklande, spännande steg för vår affärsmodell, bland annat via portalen skistar.com. Formellt sett följer nu ett antal tidsfrister förknippade med emissionen och vi arbetar parallellt med utformningen av vårt kommande erbjudande i St Johann, fortsätter Mats Årjes VD SkiStar.

I Sälen invigdes den gångna helgen ”nya” Tandådalen med bland annat en ny expresslift och det bilfria torget. Åre bjöd på fina förhållanden i damernas alpina världscup som kablades ut över världen. I Hemsedal pågår byggnationen av den nya lodgen. I Vemdalen invigs Hovde Express på annandagen och arbetet med en flygplats mellan Sälen och Trysil fortgår.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktörtel +46 (0)280 880 80

Åsa Wirén, Ekonomi- och finansdirektörtel +46 (0)280 880 90

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 51 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 42 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Här finns vinterns evenemang: eventkalender SkiStar

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året utanför kontorstid, vänligen kontakta SkiStars kundservice på 0771-84 00 00 +46 280 841 60