Idag öppnar sommarsäsongen i Sälenfjällen – oändliga friluftsmöjligheter och gott om utrymme

Sommarpremiär hos SkiStar Sälen betyder att en mängd olika aktivitetsfyllda upplevelser finns tillgängligt för alla på svemester i Dalarna. I Sälenfjällen är familjen som vanligt i fokus och i anslutning till liftens dalstation i Lindvallen finns ett barn- och familjecykelområde. Cykellederna uppe på fjället är nya, breda, lättcyklade och blir tillgängliga med liften Gustav Express som har öppet dagligen.

- Nu kan man njuta av fantastiska vidder i en miljö där det är helt naturligt att hålla avstånd till varandra. Vi öppnar accessen till vår fjällvärld här i Sälen och en aktiv ”svemester” med fokus på vandring, cykling och löpning. Det finns en mängd andra sommaraktiviteter i området som t.ex. höghöjdsbana, utegym, golf, fiske mm, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

SkiStar SälenLiften Gustav Express i Lindvallen håller öppet dagligen kl.10-16 för vandring, löpning och XC-cykling, med Gustav Grill & Bar vid dalstation och Restaurang Snögubben på toppen av berget. I anslutning till liftens dalstation finns även ett barn- och familjecykelområde och på Sälfjällstorget, Gustavtorget och Experiumtorget finns pumptracks. Vid Svansjön i Lindvallen ligger höghöjdsbana och på Lindvallens egna fäbod finns byggnader från slutet av 1800-talet och möjlighet att uppleva ponnyridning och att komma nära både grisar och kaniner. Populära Trollskogen i Hundfjället håller öppet under sommaren och är ett mysigt promenadstråk för hela familjen. Även Fompes Träkolsgrill i Hundfjället håller öppet.

Det här hittar du i Sälen i sommar

Cykling; XC, landsväg, pumptracks x3 och barn/familjeområde vid liften Gustav Express. Uthyrning av XC-cyklar.

Vandring; lättillgänglig vandring för livsnjutare och för familjer på fina nylagda spänger och finns till och med en asfalterad slinga på 2 km, tillgänglig även med barnvagn. Löpning; spring långt, uppför, nedför och hela familjen tillsammans

Utegym i direkt anslutning till SkiStar Lodge Experium, Minigolfbanor, Kanot på Västerdalälven, Fiske, Golf, Höghöjdsbana; både för stora och små.