Viktigt samarbete för barn och ungas hälsa inleds

Viktigt samarbete för barn och ungas hälsa inleds

Endast 2 av 10 barn når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet enligt Folkrörelsen Generation Peps senaste rapport, 2020. Aldrig tidigare har det varit så viktigt att främja fysisk aktivitet bland barn och unga. Nu blir SkiStar en del av Folkrörelsen Generation Pep för att tillsammans inspirera barn och unga till ett hälsosammare liv.

-Med snögubben Valle som förebild ska vi bland annat bidra till att stärka barns välmående och hälsa. Genom att nu bli en del av folkrörelsen Generation Pep ser vi stora möjligheter att tillsammans göra skillnad vad gäller barn och ungas hälsa och välmående, säger Linda Morell, PR Chef SkiStar AB.

Under hösten lanserades filmerna Träna med Valle som är enkla träningsprogram framtagna tillsammans med Susanne Wolmesjö* (grundare av Education in Motion och har skrivit flera böcker på temat) för att inspirera till rörelsepauser hemma, i skolan eller på jobbet. För att inspirera barn till att äta mer varierat och näringsrikt och med fokus på matglädje lanserades spelet Valles kök i Valles app - ett spel där barn får lära sig om mat, näring och där den kända tallriksmodellen tagits till en ny nivå med inriktning mot barn.

-Det är jättekul att SkiStar väljer att vara med i vår folkrörelse för barn och ungas hälsa, deras verksamhet når varje år över hundratusen barn och unga. Vi vet att detta är en utmaning som inte en ensam aktör kan lösa utan hela samhället måste kraftsamla, ju fler vi blir desto bättre kan vi jobba för våra barn och unga, säger Carolina Klüft verksamhetschef för Generation Pep.

Pep-rapporten 2020:

86 % av barn i Sverige lever ohälsosamt. I undersökningen har över 9000 barn och ungdomar i åldrarna 4-17 år svarat på frågor om hur de tränar och rör på sig, vad de äter och hur faktorer runt omkring barnen hänger samman med levnadsvanorna. Bakom undersökningen står Generation Pep och studien genomförs med stöd av Hjärt-Lungfonden. SOM-institutet vid Göteborgs Universitet har genomfört undersökningen. I arbetet med rapporten har även en rad forskare och experter deltagit i en rådgivargrupp. Läs rapporten här

Om Generation Pep - En folkrörelse för barn och ungas hälsa!

Folkrörelsen Generation Pep arbetar utifrån visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

Om Valle

Snögubben Valle som budbärare har varit en stor succé sedan det lanserades säsongen 2013 på SkiStars skidorter. Valle är en av SkiStars viktigaste kommunikativa plattformar och är en representant för SkiStars värderingar och CSR-arbete. Valle ska bidra till samhällsnytta med missionen att inspirera barn till att lära, röra sig och att må bra.

*Om vikten av rörelsepauser i vardagen för att må bra med Susanne Wolmesjö – VD och grundare av Education in Motion och har skrivit flera böcker. I boken Smarta rörelser får du veta hur rörelse kan underlätta inlärning, öka kreativitet, sänka stressnivån, förbättra koordinationen och öka självkänslan. Susanne har varit delaktig i framtagningen av rörelserna till Träna med Valle. Hon har ett stort intresse inom kognitiv neurovetenskap och dess kopplingar till hälsa och lärande. Den praktiska erfarenheten av vad neurosensomotorisk träning kan ha för effekt på vårt kognitiva beteende och lärande har väckt stort intresse att fördjupa sig på en vetenskaplig nivå.