SkiStar Sälen: Många åkare i skidbacken i Sälen under Vasaloppsveckan

Under samma period som Vasaloppsveckan genomfördes i regionen registrerade SkiStar Sälen över 110 000* skidåkare i de fyra skidområdena Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. Allra flest var det på onsdagen då över 18 000 skidåkare var ute i backarna. Den klassiska sportlovsveckan bjöd på mycket fina förhållanden med bra underlag och vårlika temperaturer.

-  Kul att se att vi kan ta emot så många gäster i våra skidområden utan att det blir för trångt. Jag spenderade själv mycket tid i backen och kan konstatera att många gäster åker väldigt aktivt. En aktiv och hälsosam livsstil blir allt viktigare och det är roligt att så många upptäcker de hälsofördelar som finns med utförsåkning. Kroppen får allroundträning samtidigt som frisk luft och umgänge med nära och kära gör dig glad, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

Den fina sportlovsperioden lovar gott inför påsken som i år infaller i månadsskiftet mars/april. Alla aktörer i Sälenfjällen jobbar gemensamt för att skapa Sälens bästa påsk någonsin. Och med bra snöförhållanden och ett nöjesutbud i toppklass finns det något för alla.

-  Redan i januari hade vi en ökning på 38 procent* för påsklovsperioden och trycket är fortfarande högt. Vi hoppas på gäster från hela landet men särskilt att vårt närområde, hela Dalarna och Värmland, passar på att njuta av Sälen, antingen under en längre period eller som en dagsutflykt, säger Fredrik Rydén, Marknadschef SkiStar Sälen.

*SkiStar AB statistik gällande skidåkare under vecka 9 i liftsystem samt bokningsstatistik för påskveckor i jämförelse med föregående år.

För ytterligare information kontakta:

SkiStar Sälen
Jonas Bauer
Destinationschef SkiStar Sälen
Tel: +46 70 635 65 66 jb@skistar.com

SkiStar Sälen
Fredrik Rydén
Marknad- & Eventansvarig SkiStar Sälen
Tel: +46 70 311 82 83 fredrik.ryden@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 48%, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 39 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året utanför kontorstid, vänligen kontakta SkiStars kundservice på 0771-84 00 00 +46 280 841 60