SkiStar Åre: Nya upplevelser med SkiStar Experience Duved

SkiStar Åre: Nya upplevelser med SkiStar Experience Duved

SkiStar fortsätter att satsa på Duvedsområdet och lanserar nu SkiStar Experience Duved. Det blir fem spännande familjeanpassade upplevelser som bokas online – Randonéeturen Family, Freestyle Family, Local Spots, Vildmarksstigen By Night och Manchestermorgon Duved.

SkiStar Experience Duved är ännu ett steg i SkiStars satsning på Duved där man tidigare lanserat Familjekampen, det prissänkta Duvedskortet samt det nya säsongspasset för Duved och Tegefjäll som är 30 procent billigare än ordinarie säsongskort för Åres samtliga områden.

- Duved är Åres dolda pärla med skidåkning i världsklass, autentisk fjällnatur och ett ökande aktivitetsutbud. Trots detta är det få som hittar hit och köerna lyser därför oftast med sin frånvaro. Med SkiStar Experience Duved lättar vi på ”the locals” hemligheter och bjuder in gästerna till att ta del av vårt Duved så som vi själva vill uppleva det, säger Niclas Sjögren Berg Destinationschef SkiStar Åre.

Under januari har redan Vildmarksstigen By Night tjuvstartat, som är ett kvällsäventyr bland sagodjur för hela familjen. Föräldrar och barn samlas vid stängning vid Tegeliftens dalstation där man träffar figurerna Älgen Appe och Björnen Åke. Tillsammans med SkiStar Experience guide åker gruppen sedan upp med liften och ut i Vildmarksstigen bärandes pannlampor. Nere vid dalstationen igen blir det saft och korv med bröd.

Randonéeturen Family är en topptur för hela familjen med lätt offpiståkning i icke lavinfarlig terräng. Man börjar med att åka Duveds linbana upp på berget för att sedan ta sig an enkla stigningar med stighudar under skidorna. Randonéeutrustning finns att låna från 12 år och uppåt.

Med Freestyle Family får hela familjen testa på puckel, skicross och slopestyle under tre roliga timmar tillsammans.

Local Spots är upplevelsen där SkiStars guider visar upp Duved och Tegefjälls hemliga guldåk. Gästerna får alltså möjlighet att ta del av de bästa ställena som Åreborna egentligen inte vill berätta om.

Randonéeturen Family, Freestyle Family och Local Spots drar igång vecka sex. Från och med vecka 10 blir det ljusare ute och då kommer även Manchestermorgon Duved att finnas tillgänglig. Deltagarna får då möjlighet att åka upp med linbanan före alla andra gäster och åka nypistade backar alldeles för sig själva.

För mer information om SkiStar Experience Duved kontakta:

Helena Engelbrecht, Informatör SkiStar Åre
helena.engelbrecht@skistar.com

Linda Wasell, PR Ansvarig SkiStar AB
linda.wasell@skistar.com

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort med ca 1 miljon skiddagar årligen. Fördelningen av SkiStar Åres gäster är 71 % svenska och 29 % internationella gäster.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.