Nyheter SkiStar Trysil säsongen 10/11

Nyheter SkiStar Trysil säsongen 10/11

Nedan presenteras SkiStar Trysil nyheter och evenemang för säsongen 2010/2011 samt fakta om skiddestinationen.

Ny grön park för barn och nybörjare

Under förra året gjordes ett flertal förbättringar för barn och nybörjare i Trysil och i år är det ags att öppna portarna till en ny grön park. Parkåkning har de senaste åren blivit mycket populärt och nu finns möjlighet för alla att testa på. Parken kommer att ligga intill barnområdet Eventyr och innehålla små hopp och enklare rails.

Även på Trysils hemsida www.skistar.com/trysil kommer barnen att stå i centrum. Här kan föräldrar och barn surfa in innan semestern för att se barnområdenas utbud på ett lätttillgängligt sätt. Meningen är att vuxna och barn tillsammans ska kunna planera och se fram emot semestern via webben.

Nyheter i Blå parken

Den Blå Parken öppnade förra året i Trysil och har varit en given succé. Tills årets säsongstart kommer parken att få en rad med nyheter och hopp som gör den till ett självklart ställe för hela familjen.

Förlängning av åkband

På Fageråsen finns i år ett nytt åkband som blir en förlängning på den redan existerande liften. Detta kommer att innebära en avsevärd förbättring för de gäster som bor och rör sig i områdena ovanför Utsikten och Panorama.

Evenemangskalender SkiStar Trysil – 10/11

Quicksilver Camp

29 april – 1 maj

Trysilsmellen - avslutningshelg

För mer information om de respektive evenemangen gå in på www.skistar.com/trysil

Fakta om Trysil

Trysil ligger i Hedmark län, nordost om Oslo och bara 3 mil från gränsen till Sverige. Trysil är Norges största och en av Skandinaviens mest välbesökta alpindestinationer. Trysil ligger ca 47 mil från Stockholm och ca 21 mil från Oslo.

Liftar 31 st:

• 6 stolliftar
  • 17 släpliftar
  • 8 barnliftar

Nedfarter 66 st:

• 21 gröna (mycket lätt)
  • 17 blåa (lätt)
  • 17 röda (medelsvår)
  • 11 svarta (svår)

Liftkapacitet: Ca 35 200 pers/timme.

Elbelysning: 6 pister.

Längsta nedfart: 5,4 km.

Total längd preparerade pister: Ca 71 km (22 500 kvm preparerad yta).

Preparerade längdspår: Ca 100 km varav 3 km elbelyst.

Maximal fallhöjd liftar: 685 m.

Maximal åkbar fallhöjd: 685 m.

Högsta preparerade åkhöjd: 1 100 m ö h.

Snögaranti: Mellan den 15 november och 1 maj.

Antal barnområden: 3 st samt 9 barnliftar.
Barnklubben "Smotteklubben" med många aktiviteter
 och ”Smottepark”.

Snöproduktion: 27 km.

Terrängpark: 4 st.

Antal bäddar: 8 900 förmedlingsbara bäddar, SkiStar Trysil.

Antal besökare: Ca 250 000 gäster på en vinter, ca 600 000 gästnätter, 914 000 skiddagar.

Matställen som är öppna under dagtid: 29

Barer & nattklubbar: 12 barer & 3 nattklubbar.

Exempel på övriga aktiviteter: Hundsläde, häst och släde, bowling, bio, SPA, äventyrsbad, vågmaskin och inomhusklättring.