SkiStar Åre: Skidåkning och stora event i Åre till 1 maj

SkiStar Åre: Skidåkning och stora event i Åre till 1 maj

Än så länge har sorbeten inte hunnit komma till backarna i Åre då temperaturerna trots solsken hållit sig till största delen på minussidan. Det här innebär ett för årstiden närmast magiskt skidföre. Nu väntas lekfullt slushföre, kallsnö på Åreskutan och flera stora event som Åre Cross Country Open, klassiska Freeride i Tusenmetern och Skutskjutet. Dessutom gästas Åres nattklubbar och etablissemang av artister som Icona Pop, Amanda Jensen, Agnes, Panetoz och Calle Moreus.

Åre rundade i helgen av påskveckorna med supereventet Jon Olson Invitational där flera stora världsnamn deltog. Tusentals i publiken kunde i lördags se norrmannen PK Hunder vinna Big Air tävlingen medan landsmannen Truls Johansen tog hem segern i parallellslalomtävlingen Alpine Challenge. Eventet rundades av med stor fest på Bygget.

-  Det är lite så vi fortsätter resten av säsongen. Grym skidåkning och stora event varvat med fest för både kompisgängen och familjen, säger Pernilla Enqvist, marknads- och eventansvarig SkiStar Åre.

I Åre är liftarna i de centrala delarna av skidsystemet öppna till och med 1 maj. Det innebär skidåkning på fjället med solsken och ljumma vårtemperaturer blandat med barmark nere i byn där man ofta kan sitta på uteserveringarna i bara kortärmat. Vårvintern i Åre är en femte årstid som kan brukar bjuda på allt från snöfall på Åreskutan till sommarvärme på fikapausen. Det är även späckat med event i både backarna och på byn. Nedan följer en översikt av vintersäsongens kvarvarande event och spelningar:

Åre Crosscountry Open 13/4
Årets mest spektakulära längdskidtävling tar deltagarna genom traditionella längdskidspår, över fjäll och utför och uppför slalombackar. 13 kilometer fristil för motionärer och elit med målgång vid Copperhill Mountain Lodge.

Skutskjutet 20/4
Världens största störtloppstävling för hela familjen med 25 olika startklasser från professionella tävlingsåkare till glada motionärer i alla åldrar. En riktig Åreklassiker med 38 år på nacken. Tävlingen avslutas med en stor after ski på Åre torg.

Freeride 26/4-1/5 26/4-1/5
För 13e året i rad avslutas säsongen med Freeride då hela Åreskutan blir en lekplats för skid- och snowboardälskare. Tusenmetern förvandlas till en stor park och lockar flera av världens bästa åkare, bland annat finns X-Gamesvinnaren Henrik Harlaut på plats med ett egendesignat hopp där han även passar på att coacha de som vill. Dessutom blir det camps, tävlingar och finalen av Swedish Slopestyle Tour.

Hot Dog Challenge28/4
Retrotävlingen där snyggast vinner. Stilmässigt gäller 70-tal, både outfit och åkstil. Ställ upp i lag eller individuellt, på monoski eller raka puckellagg, kör balett, puckel eller hopp, allt är möjligt. Deltagande är gratis. Stor ära till vinnaren och pris för bästa outfit utlovas.

Åre Springbeat 26/4-1/5
Åre säger farväl till Kung Bore och välkomnar våren och sommaren. Afterskier, underhållning, liveband, majbrasor, god mat, roliga aktiviteter och fullspäckade partydagar i byn samtidigt som Freeride pågår uppe på Åreskutan.

För ytterligare information:
Helena Engelbrecht, informatör SkiStar Åre
Telefon: +46 70 395 62 71
E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

Linda Wasell, PR Ansvarig SkiStar AB
Telefon: +46 70 6 74 74 74
E-post: linda.wasell@skistar.com

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering. Bilder och filmer i SkiStars pressrum är fria för publicering tillsammans med information om SkiStar och/eller SkiStars destinationer och produkter.