SkiStar AB: Snöfall, snökanoner och snart säsongsöppning i fjällen

SkiStar AB: Snöfall, snökanoner och snart säsongsöppning i fjällen

Det har blivit kallt och första snön har fallit i Sälen, Åre och Vemdalen. Snökanonerna är i full gång och säsongsöppningen närmar sig med stormsteg. I Åre går liftbygget vidare enligt tidsplan och liftarna väntas stå klara till mitten av december.

Vinterns första snö har fallit i svenska fjällen och längtan efter skidåkning tilltar. I Sälen snöar det till och från och snökanonerna har dragits igång i Tandådalen. I Vemdalen gick snökanonerna igång i lördags kväll och man lägger nu snö för fullt i Persbacken och Turisten på Vemdalskalet.

Vi kommer att öppna för skidåkning så snart vi kan. Snöläggningen har gått bra de första dygnen, men vi behöver minst ett dygn till med goda förutsättningar för att säkerställa öppning”, säger Palle Andersson Sportchef Vemdalsskalet

I Åre är snötäcket fortfarande för tunt för skidåkning, men trots det har några av Sveriges bäste skid- och snowboardåkare på friåkningsscenen redan tagit de första svängarna uppe på Åreskutan.

Det är alltid roligt att vara först. Vi var några som hajkade upp i söndags och lyckades få ett par svängar i de snöfickor som finns. Skidor och brädor blev väldigt repiga så vi rekommenderar folk att vänta ett tag till. Men snöpeppen är definitivt här och nu ser jag fram emot säsongsstart och att få testa Åres nya liftar och skidåkningen kring dem”, säger friåkaren Erik Sunnerheim.

I övrigt fortsätter snöläggningen med de automatiska systemen i övre Störtloppet och Gästrappet. Bygget av de nya liftarna Fjällgårdsexpressen, Sadelexpressen och Tegeliften fortlöper enligt tidsplan. Lördag den 21 december är det officiell invigning av Sadelexpressen och Fjällgårdsexpressen. Fredag den 27 december invigs Tegeliften i Tegefjäll.

Se film från liftbygget här >>

Foto: Erik Nylander