Åre. Foto: Annette Andersson.

Svemester på SkiStars fjällorter – klartecken att öppna sommarens aktiviteter

Efter svenska regeringens positiva besked gällande resandet inom landet har den lokala och regionala sjukvården i Dalarna och Jämtland Härjedalen gett klartecken att öppna upp de svenska fjällorterna för aktiviteter i sommar. Det innebär att i Åre, Sälen och Vemdalen kommer liften att gå, något som möjliggör enkel tillgång till oändliga rekreationsmöjligheter i den svenska fjällvärlden, med svalkande fjällbäckar, fjällsjöar, fäbodar och vackra vattenfall.

-Det är ett glädjande besked för oss och många svenskar. Nu kan man njuta av fantastiska vidder i en miljö där det är helt naturligt att hålla avstånd till varandra. Vi öppnar upp accessen till vår fjällvärld och en aktiv ”svemester” med fokus på vandring, cykling och löpning. Runt om på våra fjällorter finns också ett ”smörgåsbord” av andra sommaraktiviteter som t.ex. zip line, höghöjdsbanor, utegym, golf, fiske mm, säger Stefan Sjöstrand, VD på SkiStar

Fjällorterna Åre, Sälen och Vemdalen erbjuder en stor variation av upplevelser under hela sommaren och en stor mängd boenden med självhushåll som ger möjlighet till avskildhet samt finns en mängd lägenheter och hotell att välja bland.

-Det pågår en planering och en samverkan med andra aktörer för att kunna erbjuda länets besökare en trygg och säker vård. Vi vill dock uppmana alla att bara resa om man känner sig fullt frisk och att planera för att kunna ta sig hem på ett säkert sätt under den händelse att man blir sjuk. Håll koll på läget och följ rådande rekommendationer. Om alla hjälps åt att ta ansvar för sin egen och andras säkerhet ser vi en möjlighet att erbjuda samma vård som vi gör under en normal sommar, säger Anna Fremner, tillförordnad primärvårdschef i Region Jämtland Härjedalen.

-Vårdcentralen i Sälen planerar, liksom tidigare somrar, för en ha en bra organisation för att ta hand om alla våra patienter. I år har vi även Covid-19 att förhålla oss till vilket kan innebära att resurserna kommer att påverkas. Det är allas ansvar, bofasta och besökare, att hjälpas åt att hindra smittspridningen och att hålla sig uppdaterade på aktuell information från Folkhälsomyndigheten. Ge dig bara ut på resa om du känner dig helt frisk, säger Monica Björseth, Verksamhetschef Sälen vårdcentral, Region Dalarna.

För frågor:

Anna Fremner, tillförordnad primärvårdschef i Region Jämtland Härjedalen. 070-36 46 782 (Sara Nilsson, Kommunikationschef)

Monica Björseth, Verksamhetschef Sälen vårdcentral, Region Dalarna: 0725- 344 180

Linda Morell, PR Chef SkiStar: 076- 11 860 02

Information om sommarens öppettider och aktiviteter:

Åre öppnar liftar och bike park den 26 juni. Här finns ett oändligt utbud av vandringsmöjligheter och Åres Bike park som öppnar upp leder fördelade på olika svårighetsgrader. Liftarna VM 6:an, Hummeln, VM 8:an och Gondolen är öppna dagligen kl.10-16 från 26 juni. Nytt för i år en teknik arena likt pumptrack för alla åldrar. I Björnen finns ett stort stigcyklingsområde med många leder. Cyklar finns att hyra på Skistarshop och för den som vill lära sig eller utveckla sin teknik går det att boka en cykelinstruktör. Det finns ett stort aktivitetsutbud runt om i Åre under sommaren och Åresjön som ligger vid bergets fot ger möjlighet till bad och vattensporter.

Det här hittar du i Åre i sommar:

Cykling; downhill, crosscountry, pumptracks, cykelramper

Vandring; både för äventyrare och för familjermed barn och ungdomar i alla åldrar. Här finns möjlighet att passera vattenfalloch porlande fjällbäckar.

Löpning; spring långt, uppför, nedför eller bara njut av Åres magiska vyer

Vattensporter; forsränning, kajak, riverboard

Fiske, Golf, Zip Line, skärmflyg, Mountaincart

Sälenöppnar liften Gustav Express i Lindvallen den 3 juli för vandring, löpning och XC-cykling. I direkt anslutning till SkiStar Lodge i Lindvallen öppnar en höghöjdsbana för barn. Populära Trollskogen i Hundfjället håller öppet under sommaren och är ett mysigt promenadstråk för hela familjen. I Lindvallens fäbod finns byggnader från slutet av 1800-talet och möjlighet att uppleva ponnyridning och att komma nära både grisar och kaniner.

Det här hittar du i Sälen i sommar:

Cykling; XC, landsväg, pumptracks och barn/familjeområde vid liften Gustav Express.

Vandring; lättillgänglig vandring för livsnjutare och för familjer. Här finns till och med en asfalterad slinga på 2 km, tillgänglig även med barnvagn.

Löpning; spring långt, uppför, nedför och hela familjen tillsammans

Boule, Volleyboll och Utegym i direkt anslutning till SkiStar Lodge Experium

Skatepark utomhus, Minigolfbanor, Kanot på Västerdalälven, Fiske, Golf, Höghöjdsbana; både för stora och små

Vemdalen liften Hovde Express vid Vemdalsskalet är öppen från 22 juli och håller öppet onsdag till lördag v.30-32. Liften ger möjlighet att enkelt komma upp och njuta av fjällmiljön på toppen av berget samtidigt som man tar en fika på toppstugan.

Boende går att bokas med ankomst från 3 juli.

Det här hittar du i Vemdalen i sommar:

Cykel; drygt 10 cykelleder och en pumptrack

Vandring; utmanande toppturer, enkla vandringar som passar hela familjen eller guidade turer för att komma nära djur och natur

Löpning; spring långt, uppför, nedför eller anpassa turen för hela familjen

Fiske för stora och små; flugfiske, gäddfiske, fjällröding eller abborre

Golf med fjällkänsla; här finns två golfbanor – Klövsjö och Hede

Fjällridning, Kanot & kajak, Nationalpark: Sonfjällets nationalpark ligger bara 30 minuter från Vemdalsskalet