Leverantör begär överprövning av upphandlingen Bemanningstjänster

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2012 14:34 CET

I nära samarbete med branschen har vi jobbat fram en modell för hållbar prissättning. Några leverantörer lämnade priser som kunde ifrågasättas som orimligt låga och SKI begärde in förklaringar från leverantörerna. Förklaringarna har visat på att leverantörerna gjort rimliga kalkyler för affären i sin helhet. Vi har inte kunnat förutsätta att leverantörerna inte kommer att kunna leverera enligt avtalade villkor. SKI har därför dragit slutsatsen att det inte går att förkasta anbuden som orimligt låga.

- Praxis är dessutom restriktiv på området, även nollbud har accepterats av domstolar, säger Pia Hedström, som samtidigt poängterar att nollbud inte har lämnats i denna upphandling. Vi hoppas att förvaltningsrätten skyndsamt handlägger ärendet och att vi kan teckna ramavtal i början av 2013, avslutar Pia Hedström.

För mer information: Pia Hedström, Chefsjurist, 08-709 59 25 eller Peter Svensson, Upphandlingskonsult, 08-709 59 46.