Nu börjar SKI med uppföljandekontroller!

SKL Kommentus Inköpscentral har, som tidigare meddelats, tecknat ramavtal avseende Uppföljandekontroll av etiska och sociala krav som ställs vid upphandling. Dessa kontroller blir de första i ett nytt gemensamt system där kommuner tillsammans reviderar och samordnar kunskapen. Från start deltar 40 kommuner, men avsikten är att flertalet kommuner på sikt skall delta.

Ett expertråd har nu bildats och består av deltagare från kommunerna, Miljöstyrningsrådet samt näringslivet. Detta råd har nu haft sitt första möte och där behandlades önskemål som kommit in från kommuner om vilka leverantörsinspektioner som ska genomföras under 2011. Beslut togs om att granska kontorsmaterial, datormaterial, sjukvårdsartiklar och arbetskläder. Nästa gång beslut tas om nya områden att granska blir i april 2012.

”Nu är systemet sjösatt och vi ser fram emot att kunna ställa krav på etik och sociala förhållanden i våra upphandlingar på ett mer effektivt sätt, där vi nu också kommer att kunna följa upp att kraven efterlevs”, säger Thomas Idermark, vd för SKL Kommentus Inköpscentral.

Deltagare i Expertrådet för Uppföljandekontroller är:
Per-Gunnar Fransson, Upphandlingschef, Kalmar kommun
Linda Scott Jacobsson, Fair Trade City-samordnare, Lunds kommun
David Braic, Upphandlingschef, Växjö kommun
Ing-Marie Trygg, Upphandlingsledare, i Göteborg stad
Lisa Sennström, Projektledare, Miljöstyrningsrådet
Madeleine Winbo, Upphandlingschef, Varbergs kommun
Louise Ungerth, Chef Konsument och miljö, Konsumentföreningen Stockholm
Peter Svensson, Upphandlingskonsult, SKI

För mer information: Conny Callin, marknadschef, 070 – 536 38 14 eller Peter Svensson, upphandlingskonsult, 08-709 59 46

Valda leverantörer för detta ramavtal:
Bureau Veritas S.a. Frankrike Filial, Nacka