Ny bok - Ledarskapet avgörande för att vända skolans utveckling

Inget är så kärt att prata om, som skolan. Vid middagsbord, i tidningar, i riksdagen, i kommunfullmäktige, you name it. Alla har synpunkter. Hittills har fokus legat på lärarnas roll och
deras löner, om skolan är privat eller kommunal, om den ska styras helt och hållet av staten, om elevernas bakgrund, om hur många elever det går på varje vuxen, om elevernas kunskaper i ämnet matematik och i den senaste Pisarapporten, om elevers läskunnighet. Allt det här har varit känt i olika hög grad och debatterats i olika forum i många år men det har, anser vi, stannat vid det. Debatten har stannat vid VAD som är problematiskt men glömt berätta HUR vi ska sluta problematisera, stiga ur den destruktiva bubblan och börja andas frisk utvecklande lärande luft.

I Modet att styra – en idébok för ledarskap i skolan, vänder sig författarna i första hand till Sveriges rektorer, i andra hand till förtroendevalda, kommundirektörer och skolchefer, och visar på nya möjliga vägar för styrning och ledning av skolan. Utgångspunkten är att det krävs ett lagarbete där alla har sitt delansvar och alla vill varandras framgång.

Boken tar bland annat också upp:

- Rektors, lärares och föräldrars uppdrag i skolan

- Vikten av att skapa motiverade och harmoniska medarbetare som samarbetar

- 80/20 – principen som visar hur modiga rektorer och andra ansvariga i skolan drastiskt kan omfördela sin tid.

Författarna

Ulf Lindelöw är jurist (domare) i botten och har varit förvaltningschef, kommundirektör, kommunstyrelseordförande, kommunfullmäktigeordförande, ordförande i ett flertal kommunala bolag samt styrelseordförande och VD i flera företag som arbetat med inriktning på styrning och ledning i Sveriges kommuner.

Thomas Beckman är utbildad SO-lärare. Han har under de senaste 15 åren arbetat som skolområdeschef och rektor både inom privat och kommunal verksamhet.

Ni träffar oss hos Komlitt i Almedalen tisdagen den första juli då vi signerar boken! Vi håller till på Wisby Strand Kongress & Event, Strandvägen 4, "Trädtältet".