Pedagogiskt lärande klart för 200 kommuner

Efter en mycket segdragen process har SKL Kommentus Inköpscentral (SKI) nu kunnat teckna ramavtal som ger 200 av landets kommuner tillgång till elevdatorer och surfplattor som pedagogiska hjälpmedel.

Högsta Förvaltningsdomstolen meddelade den 17 december att inte ge prövningstillstånd till Linfre Education AB och Ricoh Sverige AB i upphandlingen av Elevdatorer & Surfplattor 2012. Ett nära tre år långt arbete för att ge elever och lärare datorer och surfplattor för pedagogiskt lärande är nu över.

- Ofta upphandlas enbart den fysiska datorn till skolan. Målet med vår upphandling har den här gången varit att kunna förse varje elev och pedagog med en heltäckande lösning: en bärbar dator eller surfplatta fullt utrustad med nödvändiga programvaror inklusive tjänsten ”pedagogiskt lärande”. Vi påbörjar nu arbetet med avropsstöd tillsammans med antagna ramavtalsleverantörer. Ramavtalen kommer sedan att lanseras i slutet av januari, säger Conny Callin, Marknadschef SKL Kommentus Inköpscentral.

Antagna ramavtalsleverantörer:

Caperio AB

Mac Support AB

Linfre Education AB

LAN Assistans Sweden AB

ATEA Sverige AB

För mer information gällande ramavtalet kontakta:
Conny Callin, Marknadschef SKI, Telefon 070-536 38 14
Torunn Acking, Projektledare SKI, Telefon 08-709 59 70 (tillgänglig från och med 7 januari 2014)