SKI driver på utvecklingen för säkrare trygghetslarm och öppna protokoll

Inom ramen för regeringsuppdraget* om ökad säkerhet, funktionalitet och standarder för digitala trygghetslarm har SKI tecknat ramavtal avseende trygghetslarm och larmmottagning. Det är ett steg i arbetet för att fler människor ska kunna bo kvar i sina hem längre och få den hjälp som behövs vid behov.

- Tidigare saknades det en gemensam standard för digital kommunikation mellan trygghetstelefonen och larmmottagningen. Olika typer av analog tonsignalering användes för att skicka data och kommunerna riskerade att bli inlåsta till en viss leverantör eller ett visst system. Denna upphandling är revolutionerande för branschen och den vidare utvecklingen för trygghetslarmen och nya e-tjänster som är på gång, säger Oskar Jonsson, Hjälpmedelsinstitutet.

För ”Märta 83 år” innebär övergången till digital teknik (IP) att hon får ett säkrare trygghetslarm som fungerar i de digitala telekommunikationsnät vi har i dag, samt att hon kan känna sig trygg med att kommunen direkt upptäcker om kommunikationen eller trygghetstelefonen fallerar. Det är avgörande för att kunna erbjuda ”Märta 83” att bo kvar hemma i sin invanda miljö och fortsätta att känna sig trygg, avslutar Oskar Jonsson.

Upphandlingsarbetet har genomförts i samarbete med IT Norrbotten och personer från olika verksamhetsområden för rätt kravställning och tydligt beställarfokus i alla led.

SKI har också fört ett nära samarbete med Hjälpmedelsinstitutet (HI), Swedish Institute of Computer Science (SICS), Post- och Telestyrelsen (PTS) och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Detta för att ta tillvara på erfarenheter mellan olika pågående nationella uppdrag avseende trygghetslarm.

Antagna leverantörer (utan inbördes rangordning):
CareTech AB
Tunstall AB
NEAT Electronics AB

Det nya ramavtalet omfattar 253 av landets kommuner och regioner med en uppskattad årlig avropsvolym till ett värde av 120 miljoner SEK eller 480 miljoner över hela avtalsperioden.

*Regeringsuppdraget: ”Digitala trygghetslarm – Ny teknik i nya infrastrukturer

För mer information, kontakta:
Conny Callin, markandschef SKI, telefon 070-536 38 14
Ida Engberg, upphandlingskonsult, telefon 08-709 59 15