SKL Kommentus genomför elbilsupphandling åt Vattenfall och Stockholms stad

Med hjälp av 62 miljoner kronor i statligt stöd kommer Stockholms stad och Vattenfall att genomföra Sveriges största elbilsuphandling. SKL Kommentus har fått i uppdrag att genomföra de praktiska delarna av upphandlingen.

– Vi är mycket glada och stolta över att vara en del av samarbetet mellan Vattenfall och Stockholms stad. Det är viktigt att vi ligger långt framme när det gäller att stimulera ett hållbart samhälle genom offentlig upphandling, säger Thomas Idermark, vd på SKL Kommentus.

Huvudupphandlingen siktar på 6 000 fordon. Som morot får de första köparna en ersättning för merkostnaden på max 50 000 kronor. Ersättningen beräknas räcka till minst 1 000 elbilar. Bilarna kommer att levereras under 2011 och 2012.

Upphandlingen riktar till både offentliga och privata aktörer i Stockholm, Göteborg och Malmö, men även andra områden kan anmäla intresse.

Läs mer om elbilsupphandlingen här

För mer information
Maria Lilja, tf affärsområdeschef upphandling, SKL Kommentus, 08-709 59 61, maria.lilja@sklkommentus.se
Eva Sunnerstedt, projektledare Stockholms Stad, 08-508 28 913, eva.sunnerstedt@stockholm.se

• elbilar
  • energi
  • miljö
  • förnybar
  • miljövänlig
  • laddhybrid
  • offentlig upphandling
  • lagen om offentlig upphandling
  • samordnad upphandling
  • offentliga inköp
  • upphandling

SKL Kommentus AB ägs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Vi samordnar upphandlingar åt främst kommuner, landsting och regioner. Vi arbetar dessutom med informationsspridning genom utgivning av blanketter, böcker samt elektroniska produkter. SKL Kommentus AB äger också AffärsConcept som arbetar med affärsstöd vid inköp inom offentlig sektor. Koncernen omsatte 512 miljoner kronor 2009 och har cirka 60 anställda.