Sofias Längtan – om ett vanligt liv med Downs syndrom

– Jag har läst Sofias Längtan och blivit starkt berörd. Dikterna är fina och originella. Sofia är särskilt klok när hon talar om vad hon kan och inte kan, säger den kände författaren Björn Ranelid.

Bättre recension kan hon inte få, Sofia Isaksson, som har skrivit boken Sofias Längtan – En människa är ensam men aldrig är man utanför.

25-åriga Sofia Isaksson har Downs syndrom och ett stort mål i livet – att blir författare och poet. Nu har hon kommit en bit på vägen och gett ut sin första bok.

– Jag skriver dikter för min egen skull, för att få ned vad jag tänker. Jag vill berätta om mina tankar för andra och vill att de ska få veta vem jag är, med de svårigheter som jag har, även om de inte känner mig, säger Sofia Isaksson.

I boken varvas funderingar, framtidsdrömmar och dikter om vartannat.

Dagen

Solen vaknar och slår ut,
allt mitt letande är slut
Världen smälter samman,
du är det underbaraste som finns

Den stora dagen,
det är tidigt på dagen
Det är så tyst i framtiden

Boken har kommit till i samarbete med Sofias samarbetspartner Linda Fastén. Hon har skrivit de delar i boken som bland annat handlar om Sofias bakgrund.

– Boken är ett viktigt inslag i samhällsdebatten och har mycket att ge i värdegrundsarbete och utbildningar för människor som kommer i kontakt med barn och unga med inlärningssvårigheter, säger Linda Fastén.

Vill ni ha ett recensionsexemplar av boken?

Vill ni ha kontakt med Sofia Isaksson och Linda Fastén för en intervju?

Kontakta Jennie Högström, förlagsredaktör på SKL Kommentus, 08-709 59 59, jennie.hogstrom@sklkommentus.se

Lansering av boken den 14 oktober!
Kom och träffa Sofia Isaksson när hon läser dikter på biblioteket i Helsingborg.
Förtäring finns på plats.
När: 14 oktober, kl. 17.30
Var: Café Birger, Helsingborgs stadsbibliotek, Bollbrogatan 1

• Sociala frågor, allmänt

• downs syndrom
  • funktionsnedsättning
  • poesi
  • författare

SKL Kommentus AB ägs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Vi samordnar upphandlingar åt främst kommuner, landsting och regioner. Vi arbetar dessutom med informationsspridning genom utgivning av blanketter, böcker samt elektroniska produkter. SKL Kommentus AB äger också AffärsConcept som arbetar med affärsstöd vid inköp inom offentlig sektor. Koncernen omsatte 512 miljoner kronor 2009 och har cirka 60 anställda.